مهر بررسی كرد؛
کارنامه رسوایی های فیسبوک
فیسبوک و مارک زاکربرگ موسس این شرکت در طول سالهای فعالیت خود، رسوایی ها و تخلفات قانونی بسیاری را در زمینه های مختلف تجربه کرده اند و الان برای احیای اعتبار خود تلاش می کنند.
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، حدود ۱۷ سال از شروع به کار فیسبوک، بعنوان یک رسانه اجتماعی انقلابی در عرصه فناوری می گذرد. مارک زاکربرگ، توسعه شبکه اجتماعی خودرا از دانشگاه هاروارد شروع کرد و بعد از یک سال، این وب سایت به یک پلت فرم جهانی بدل شد و تعداد کاربرانش در عرض کمتر از ۷ سال، در سپتامبر ۲۰۱۲، از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت. فیسبوک امروز به یک غول فناوری تبدیل گشته است که مجموع کاربرانش از ۲ میلیارد نفر گذشته و پلت فرم های زیر مجموعه بزرگی چون اینستاگرام و واتس اپ را در اختیار دارد.
رشد شتابان رسانه های اجتماعی و پلت فرم هایی چون فیسبوک در سالهای اخیر، سبب افزایش شدید روند ذخیره سازی اطلاعات و تحلیل کلان داده ها شده است. از همین روی، حجم عظیمی از داده، بعنوان یکی از ابزار اصلی انحصار قدرت عصر حاضر در اختیار مؤسسان و مدیران شرکتهای فناوری قرار گرفت. قدرت گیری پلت فرم های آنلاین، شرکتهای فناوری را آماج خیلی از انتقادات، مانند نقض حریم شخصی کاربران، جمع آوری اطلاعات، آنالیز و فروش کلان داده ها و عملیات تأثیر بر مخاطبان، قرار داده است.
فیس بوک در طول سالهای فعالیت خود بعنوان یک پلت فرم اجتماعی موفق، رسوایی ها و پرونده هایی از تخلفات قانونی بسیاری را تجربه کرده است به صورتی که الان شکایت از این پلت فرم از طرف دولتها و حتی کارکنان این شرکت فناوری بیش از پیش شده است. فیسبوک در طول سالهای فعالیت خود رسوایی ها و تخلفات قانونی بسیاری را تجربه کرده است به صورتی که الان شکایت از این پلت فرم از طرف دولت ها و حتی کارکنان این شرکت فناوری بیش از پیش شده است
نمونه اخیر آن از طرف یکی از کارمندان قدیمی آن افشا و بسیار خبرساز شد. فرانسیس هوگن که قبلاً بعنوان مدیر تولید در تیم اخبار جعلی مدنی فیسبوک فعالیت می کرد، در یک برنامه تلویزیونی رازهای پنهان این شرکت را فاش کرد. او افشاگری است که اسناد در ارتباط با تحقیق وال استریت ژورنال و جلسه استماع سنای آمریکا درباره لطمه اینستاگرام به دختران نوجوان را نیز عرضه کرده بود.
همچنین این اسناد نشان داد فیسبوک اقدامات لازم برای مقابله با محتوای تردید درباره واکسیناسیون را اتخاذ نکرده و علاوه بر این موارد از لطمه اینستاگرام به سلامت ذهنی دختران نوجوان نیز آگاه بوده است.
هوگن همینطور گفته است: در این شرکت تضاد منافعی بین مصلحت مردم و مصلحت فیسبوک وجود داشت. فیسبوک بارها و بارها منابع خود مانند درآمدزایی را برگزید. از طرفی فیسبوک درباره پیشرفت خود در زمینه کنترل نفرت پراکنی و گسترش اخبار جعلی به مردم دروغ گفته است.
به همین بهانه و اتفاق اخیر درباره خاموشی بی سابقه و قطعی این شبکه اجتماعی به همراه واتس اپ و اینستاگرام دلیلی بر آن شد تا در این نوشتار به مرور بعضی از رسوایی های تاریخی این شرکت در سالهای اخیر بپردازیم.
آزمایش روانی بر روی احساسات کاربران
فیس بوک در سال ۲۰۱۲ بدون اطلاع کاربران یک آزمایش روانشناختی را بر بستر پلت فرم آنلاین خود کلید زد. شرکت یاد شده، ۷۰۰ هزار نفر از کاربران این رسانه اجتماعی را برگزید تا به مدت یک هفته در مورد تأثیر محتوای مثبت و منفی اخبار بر احساسات افراد، تحقیق کند.
نتایج این آزمایش، سر انجام در سال ۲۰۱۴، با عنوان «شواهد تجربی سرایت عاطفی در مقیاس گسترده از راه شبکه های اجتماعی» منتشر گردید. هنگامی که کاربران از وجود چنین آزمایشی باخبر شدند، زاکربرگ و شرکت فیسبوک مورد انتقاد شدید قرار گرفتند و همین مساله سبب شد که شریل سندبرگ، از مدیران ارشد این شرکت از نحوه ارتباط فیسبوک با این پژوهش، عذر خواهی کند.
۲۰۱۸ سال رسوایی های پیاپی، از کمبریج آنالیتیکا
کریستوفر وایلی، یکی از کارمندان سابق مؤسسه داده کاوی و تحلیل داده کمبریج آنالیتیکا، در سال ۲۰۱۸، مبادرت به افشای دسترسی غیرقانونی شرکت یاد شده به داده های کاربران فیسبوک کرد. نیویورک تایمز و گاردین اولین رسانه هایی بودند که این خبر را منتشر نمودند. طبق گزارش های انتشار یافته در مورد این واقعه، این سوء استفاده از داده ها در مقیاس ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک، صورت پذیرفته است.
نیویورک تایمز در گزارش خود، کمبریج آنالیتیکا را مؤسسه ای با ابزارهایی برای شناسایی شخصیت رأی دهندگان و تأثیر بر رفتار آنها از همین طریق، معرفی نمود. این در شرایطی است که مؤسسه یاد شده، برای افزایش کارآمدی و دقت تحلیل شخصیت افراد از راه بررسی دقیق اطلاعات حساب کاربری فیسبوک آنها، اقدام می کرد.
کمبریج آنالیتیکا داده های مورد نیاز خودرا از راه ارائه یک پرسشنامه تست روانشناسی به کاربران فیسبوک به دست می آورد و اطلاعات به دست آمده از تست های روانشناسی را در کمپین های انتخاباتی به کار می گرفت.
سوءاستفاده مجدد از اطلاعات و لغو قرارداد با شرکتهای فناوری
نیویورک تایمز، مدت بسیار کوتاهی بعد از افشای ماجرای همکاری فیسبوک با مؤسسه کمبریج آنالیتیکا و عذرخواهی رسمی مارک زاکربرگ، بابت رسوایی یاد شده، طی گزارشی افشا کرد که اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک در سرتاسر جهان، در طول سالیان متمادی، در اختیار حدود ۶۰ شرکت فناوری قرار گرفته است که در بین آنها میتوان به فعالان حوزه فناوری، مانند تولید کنندگان تلفن همراه چون هوآوی، اوپو، تی سی ال و شرکت تولید کننده قطعات کامپیوتری لنوو نیز اشاره نمود.
زاکربرگ در حالیکه آماج حملات منتقدان قرار گرفته بود، در آن مقطع زمانی، بهتان دادن اطلاعات شخصی کاربران به این شرکت ها را رد کرد و ضمن تأیید وجود همکاری با شرکتهای چینی یاد شده، اعلام نمود که تبادل و دسترسی به داده های کاربران طی توافقی مدون با شرکتهای فناوری انجام شده است تا فیسبوک بتواند خدمات خودرا با تلفن های همراه هوشمند این شرکت ها منطبق نماید.
این پرونده نیز مانند ماجرای کمبریج آنالیتیکا، فشار بسیار شدیدی را بر فیسبوک و مدیرانش وارد ساخت و در نهایت، سبب لغو نیمی از قراردادهای مشابه میان فیسبوک و شرکتهای فناوری شد و زاکربرگ رسماً اعلام نمود که همکاری خود با شرکت هوآوی را تا آخر سال ۲۰۱۸، متوقف خواهد نمود.
انتشار عمومی پست های خصوصی کاربران!
اندکی بعد از اختتام جنجال های موجود، خبر جدیدی در مورد یک اشکال در تنظیمات بخش حریم خصوصی فیسبوک، منتشر گردید. ارین ایگان، از مدیران ارشد حوزه حریم خصوصی فیسبوک، ضمن اعتراف به وجود یک مشکل در سیستم این رسانه اجتماعی، از کاربران عذرخواهی و اعلام نمود که مشکل بعد از ۹ روز، برطرف شده است. ماجرا از این قرار بود که پیام های خصوصی نزدیک به ۱۴ میلیون کاربر فیسبوک، موقتاً و بدون مجوز آنها، از تاریخ ۱۸ تا ۲۷ ماه می سال ۲۰۱۸، برای عموم، قابل مشاهده شد.
افزایش غیرمستقیم خشونت مقابل مسلمانان میانمار...
خبرگزاری رویترز، روز ۱۵ اوت ۲۰۱۸، طی گزارشی اعلام نمود که بیش از ۱۰۰۰ پست، کامنت و تصویر توهین آمیز و نفرت پراکن، در مورد مسلمانان روهینگیایی در فیسبوک، یافت می شود. خیلی از کارشناسان در این دوره اعلام نمودند که ادعای رسانه های اجتماعی بزرگ جهان، در مورد مبارزه فعال با انتشار محتوای نفرت پراکن، در آن مقطع زمانی با شکستی آشکار روبرو شده است.
زاکربرگ، در ماه آوریل همان سال، در کنگره ایالات متحده، به سناتورهای آمریکایی اعلام نموده بود که فیسبوک، ده ها تنظیم گر محتوای جدید برای نظارت بر محتوای نفرت پراکن انتشار یافته در مورد میانمار، استخدام کرده و در پی شناسایی و حذف این قبیل محتوا بر بستر رسانه اجتماعی یاد شده است. با این حال، به نظر می آید که تدابیر اتخاذ شده از طرف این پلت فرم آنلاین، چندان کارآمد نبود.
خروج پدیدآورندگان اینستاگرام از شرکت فیس بوک
نیویورک تایمز در سپتامبر سال ۲۰۱۸، طی گزارشی اعلام نمود که مایک کریگر و کوین سیستروم، بنیاگذاران اینستاگرام، شرکت فیسبوک را ترک کرده اند. گرچه دلیل بدوی این اتفاق، اختلاف نظر میان کریگر و سیستروم با تیم مدیریت فیسبوک و تحولات این شرکت، اعلام شد، اما نشریه یاد شده، در گزارشی ادعا نمود که علت اصلی این خروج، نارضایتی آنها از میزان کنترل و اعمال نفوذ زاکربرگ در فعالیت اپلیکیشن اینستاگرام بوده است.
این ادعا و گمانه زنی ها در مورد اعمال نفوذ زاکربرگ بر رسانه ای چون اینستاگرام، او و شرکت فیسبوک را در معرض انتقادات تندی قرار داد و سبب شد تا رسوایی دیگری در کارنامه فیسبوک و مارک زاکربرگ، ثبت گردد.
انتشار عمومی هزاران سند و ایمیل محرمانه فیس بوک
حدود یک سال بعد از وقوع رسوایی های پیاپی طی سال ۲۰۱۸ میلادی در نوامبر ۲۰۱۹، هزاران صفحه از اسناد داخلی و محرمانه فیسبوک به صورت عمومی منتشر گردید. این اسناد، حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی بهره برداری فیسبوک از داده های کاربران و نحوه برنامه ریزی مدیران این شرکت برای مواجهه با رقبا بود.
وبگاه بیزینس اینسایدر، در همان بازه زمانی، در گزارشی تفصیلی، به ابعاد مختلف این واقعه، پرداخت. پایگاه خبری یاد شده، در گزارش خود ادعا نمود که حجم اطلاعات افشا شده به بیشتر از ۴۰۰۰ صفحه می رسد و تصویری شفاف از پشت پرده فعالیتهای خیلی از شرکتهای مستقر در «سیلیکون ولی»، ارائه می دهد.
در ادامه به بعضی از افشاگری های شاخص حاصل از انتشار اسناد یاد شده خواهیم پرداخت:
• فیسبوک داده های کاربران خودرا در اختیار شرکتهای همکار خود مانند یوتیوب، توئیتر و آمازون قرار داده است.
• مسؤلان فیسبوک، در سکوت خبری و رسانه ای، در پی ایجاد تغییراتی در سیاست های مدیریت داده شرکت بوده اند.
• فیسبوک در نظر داشته است که به بعضی از شرکتهای فناوری اجازه دسترسی گسترده تر به داده های کاربرانش را بدهد.
• فیسبوک در پی جاسوسی از لوکیشن کاربران این رسانه اجتماعی در اندروید بوده است.
اولتیماتوم عجیب به کاربران
پیام رسان واتس اپ بعنوان زیرمجموعه فیسبوک، در ایام ابتدایی سال ۲۰۲۱، با پیامی عجیب، کاربران خود که تعدادشان بیش از ۲ میلیارد نفر است را در شوک فرو برد. پیامرسان یاد شده، اعلام نمود که کاربران برای امکان ادامه استفاده از این پلتفرم، باید با قوانین جدید اشتراک داده های این برنامه موافقت نمایند. بر مبنای قانون جدید، مقرر شد که واتس اپ، اطلاعات شخصی کاربران خودرا در اختیار فیسبوک، قرار دهد و هر یک از کاربران که با این امر موافق نیستند، نمی توانند استفاده از این برنامه را ادامه دهند.
این امر، انتقادات شدیدی را مقابل فیسبوک و پلت فرم های زیر مجموعه این شرکت، چون واتس اپ و اینستاگرام در پی داشت. نکته حائز اهمیت این که واتس اپ، از آغاز شروع فعالیت خود بعنوان زیر مجموعه فیسبوک، همواره مدعی تامین بالاترین سطح امنیت و حفاظت از حریم شخصی کاربرانش بوده است.
علاوه بر این، خیلی از کارشناسان حوزه فضای مجازی نیز در واکنش به انتشار این خبر، مردم را به خروج از واتس اپ و استفاده از پیام رسان های جایگزین تشویق کردند.
شکایت روزنامه چارلستون گازت میل از فیسبوک و گوگل
مالک روزنامه محلی چارلستون گازت میل، متعلق به ایالت ویرجینیای غربی، طی روزهای پایانی ماه ژانویه سال میلادی جاری، در اعتراض به فعالیتهای انحصار طلبانه فیسبوک و گوگل، از دو شرکت یاد شده، شکایت نمود. داگ رینولدز، مالک این روزنامه در شکواییه خود، ادعا نمود که شرکت فیسبوک و آلفابت، شرکت مادر گوگل، با اتخاذ سیاست هایی خاص و دستکاری در بازار تبلیغات دیجیتال، سبب دشواری بیش از پیش روزنامه ها و دیگر رسانه های مکتوب سنتی شده اند.
وی در آن مقطع زمانی، طی اظهار نظری در مورد شکایت خود، با اشاره به اینکه استانداردهای قانونی مشابه روزنامه ها در مورد فیسبوک و گوگل اجرا نمی شوند، اظهار داشت: «روزنامه ها برای دهه ها مجبور بوده اند تحت قوانین سختگیرانه ای فعالیت کنند. اما این قوانین شامل حال شرکت هایی چون فیسبوک و گوگل نمی گردد.»
فیس بوک بستری برای خرید و فروش مواد مخدر
وبگاه واشنگتن پست، در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۱، در مقاله ای جنجالی از قول متخصصان حوزه فضای مجازی، ادعا نمود که یافتن انواع مواد مخدر در پلت فرم هایی چون فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب، به امری ساده بدل شده است و نظارت کافی بر محتوای انتشار یافته در این رسانه های اجتماعی وجود ندارد. انتشار یافته های موجود در این مقاله، پرسش های بسیاری را در مورد میزان تمرکز و تمایل شرکتهای مستقر در سیلیکون ولی برای شناسایی و ریشه کن کردن فروش مواد مخدر به صورت آنلاین، در ذهن کاربران و کارشناسان به وجود آورد.
انتشار عمومی اطلاعات ۵۳۳ میلیون کاربر فیس بوک
وبگاه بیزینس اینسایدر، در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۱، در گزارشی از سرقت و انتشار اطلاعات حدود ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک از ۱۰۶ کشور جهان، در یک فروم هکری اطلاع داد. بر مبنای اطلاعات انتشار یافته در متن گزارش، این اطلاعات، مواردی چون، شماره تلفن، نام، موقعیت مکانی، آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی کاربران را شامل می شود. متخصصان امنیتی، معتقدند که این قبیل اطلاعات، می تواند از طرف هکرها و به منظور جعل هویت و کلاهبرداری مورد استفاده قرار گیرد.
آلون گال، متخصص ارشد حوزه جرایم سایبری، که برای اولین بار افشای اطلاعات یاد شده را کشف کرده است، در این مورد اظهار داشت: «افرادی که در پلتفرمی چون فیسبوک ثبت نام می کنند، در مورد حفاظت از داده های خود به شرکت اعتماد می کنند و فیسبوک نیز باید در برخورد با داده های شخصی کاربرانش، نهایت دقت را به خرج دهد.»
افشاگری فرانسیس هوگن مقابل فیس بوک
فرانسیس هوگن، کارمند سابق شرکت فیس بوک، طی روزهای اخیر، با انتشار اسنادی در مورد لطمه اینستاگرام به دختران نوجوان و تلاش این رسانه اجتماعی برای تشدید دوقطبی فضای آنلاین با ایجاد تغییراتی در الگوریتم محتوا، از یک رسوایی جدید برای مارک زاکربرگ، پرده برداشت.
هوگن روز سه شنبه در جلسه استماع کنگره آمریکا حاضر شد و توضیحات خودرا در مورد این اسناد به نمایندگان ارائه نمود. وی در اظهارات خود ادعا نمود که مارک زاکربرگ و فیس بوک، به صورت آگاهانه و به منظور تضمین سود خود، محتوایی را تبلیغ و برجسته می کند که به کودکان و نوجوانان لطمه می رساند و سبب تشدید تفرقه در فضای مجازی می شود.
وی در ادامه افزود که مدیر فیسبوک از چگونگی ایمن سازی فیسبوک و اینستاگرام آگاه است، اما به واسطه ترجیح سود کلان خود به مردم، اصلاحات مورد نیاز را انجام نمی دهد.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال از اسناد انتشار یافته از طرف هوگن، مسؤلان و کارشناسان فیسبوک از اثر مخرب اینستاگرام و فیسبوک بر سلامت روان نوجوانان کاملاً آگاه هستند و عمداً برای حل مشکلات موجود، اقدام صورت نمی دهند.
کارنامه رسوایی های فیسبوک با قطعی اخیر کامل شد
در آخرین مورد از پرونده رسوایی های شرکت فیسبوک میتوان به قطعی سراسری شبکه های اجتماعی زیرمجموعه این شرکت اشاره نمود.
همه شبکه های اجتماعی زیر مجموعه این غول فناوری، روز دوشنبه، ۴ اکتبر برای ساعاتی در کل جهان با اختلال شدید و قطعی گسترده مواجه گردید و مارک زاکربرگ را به عذرخواهی از کاربران فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ واداشت.
وبگاه رسمی فیسبوک، در واکنش به این اختلال بزرگ جهانی، ضمن عذرخواهی از کاربران خود در سرتاسر جهان اعلام نمود که تغییر تنظیمات در روترهای اصلی هماهنگ کننده میان مراکز داده این شرکت، موجب بروز این اختلال گسترده شده است و در ادامه بیانیه اضافه کرد: حالا خدمت رسانی ما مجدداً از سرگرفته شده است و ما به صورت جدی در تلاش هستیم که آنرا به حالت عادی بازگردانیم.
تکاپوی زاکربرگ برای احیای اعتبار از دست رفته
خیل عظیم رسوایی ها حالا فیسبوک را مجبور کرده تا به طرق مختلف درصدد احیای اعتبار از دست رفته خود باشد و اخیراً طی برنامه ای عجیب، پروژه ای معروف به امپلیفای را شروع کرده است. طبق گزارش انتشار یافته از طرف نیویورک تایمز، در مورد این طرح، امپلیفای مقرر است اخبار مثبت پیرامون فیسبوک را در بین کاربران این رسانه اجتماعی برجسته کند.
خیل عظیم رسوایی ها حالا فیسبوک را مجبور کرده تا به طرق مختلف درصدد احیای اعتبار از دست رفته خود باشد و اخیراً طی برنامه ای عجیب، پروژه ای معروف به امپلیفای را شروع کرده است. بر طبق گزارش انتشار یافته از طرف نیویورک تایمز، در مورد این طرح، امپلیفای مقرر است اخبار مثبت پیرامون فیسبوک را در بین کاربران این رسانه اجتماعی برجسته کند مجریان این طرح، در نظر دارند که با کمرنگ ساختن اخبار و اطلاعات منفی پیرامون فیسبوک و ارتقای محتوای مثبت و تأیید کننده این شرکت در بستر خود، تصویر تازه ای از فیسبوک عرضه کنند.
از سوی دیگر، نوع فعالیت مارک زاکربرگ نیز در پی شکل گیری اجماع در مورد اجرای این طرح، به صورت کامل تغییر کرده است. وی با هدف دور شدن بیش از قبل از حواشی موجود، تصمیم گرفته است که به جای پاسخ مستقیم به شایعات و اتهامات، به فعالیت شخصی در فضای مجازی بپردازد.
به عقیده مارک زاکربرگ و برخی دیگر از مدیران شرکت فیسبوک، ارائه اخبار موافق فیسبوک در بین مردم، سبب بهبود تصویر این شرکت فناوری در دید عموم می شود.
مدیران این غول تکنولوژی، معتقدند که عذرخواهی های رسمی مسؤلان شرکت از کاربران، که سال ها راهبرد اصلی این شرکت برای خاتمه دادن به بحران ها و رسوایی ها بود، کارآمدی خودرا از دست داده و سبب تخریب چهره این شبکه اجتماعی در بین کاربران اینترنت شده است.
حال باید دید که در ادامه آیا این تغییر رویکرد با وجود اتفاق چند روز گذشته می تواند تأثیری در بهبود چهره تخریب شده فیسبوک در سالهای اخیر داشته باشد و اعتماد مردم دنیا را به این پلت فرم تغییر دهد یا باید همچنان شاهد عذرخواهی های پیاپی فیسبوک بابت رسوایی های جدید و اختلالات آنلاین باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب