از سوی مركز ملی فضای مجازی؛

آمار کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی و خارجی

آمار کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی و خارجی

مینی کامپیوتر: به گزارش مینی کامپیوتر، مرکز ملی فضای مجازی جزئیات آماری از فعالیت کسب و کارها و اقتصاد دیجیتال را در پلتفرمهای داخلی و خارجی منتشر نمود.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، مصاحبه تلویزیونی دبیر شورایعالی فضای مجازی در هفدهم آبان ماه سالجاری در مورد مهاجرت کسب و کارهای خرد به سکوهای داخلی، انعکاس نادرست بعضی از رسانه ها را به دنبال داشته است.
تاکید دکتر فیروزآبادی در این مصاحبه بر «کسب کارهای خرد» بوده که بعضی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با حذف عبارت «خرد»، به اشتباه این آمار را به کل کسب و کارها تعمیم داده اند.
شایان ذکر است گزارش تشریحی در ارتباط با آمار عرضه شده جهت تنویر افکار عمومی بخصوص رسانه ها و خبرگزاری به شرح ذیل عرضه می گردد.
۱. بعد از بررسی، صحت سنجی و تطبیق گزارش های آماری منتشره از مراجع ذیل در مورد اقتصاد اینستاگرام و تطبیق این گزارش ها با گزارش های رصدی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد دیجیتال کشور به این سکوی خارجی احصاء و به اطلاع تصمیم گیران رسانده شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت صنعت، معدن، تجارت
سازمان نظام صنفی کامپیوتری
اتحادیه کسب و کارهای اینترنی
گزارشات دوره ای ایسپا
گزارش تجاری تکراسا
گزارش بازار تبلیغات تکراسا
کمیسیون دانش بنیان و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (سپه را)
گزارش های منتشره از شرکتهای بورسی (اپراتورهای ثابت و سیار و…)
گزارش بعضی از شرکتهای بخش خصوصی فعال در زیست بوم فضای مجازی کشور؛
۲. آنچنان که در مصاحبه دبیر شورایعالی فضای مجازی به آن اشاره شده است، سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب و کارهای خرد را داشته و می توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. جدول زیر ده سکوی داخلی (که یاد شده دبیر شورایعالی فضای مجازی بوده اند) را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه نموده است. امکانات کارکردی به مجموعه ای از قابلیت های پایه ای در سکو اشاره دارد که امکان تعامل، بازخوردگیری، فروش و شبکه سازی را برای صاحبان کسب و کار فراهم می نماید. امکانات تجاری هم به گروهی از مولفه ها توجه دارد که امکان بازارسازی را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می نماید:

۳. آنچنان که اقتصاد دیجیتال را در سه لایه ی «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم بندی می کنند، اقتصاد اینستاگرام هم در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع گزارش های آماری که در قسمت قبل ذکر گردید، حجم بازار اینستاگرام در ایران در سال ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخش های فاقد آمار را به صورت تخمینی به آن اضافه نماییم حداکثر ۷.۳ درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل خواهد داد. تاکید می نماید که این ۷.۳ درصد نسبت حجم بازار اینستاگرام به کل اقتصاد دیجیتال کشور بوده و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است. مشروح این آمار به شرح ذیل است:
الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط کاربران ارتباطی ثابت و سیار ۵۰ درصد بوده و معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جمع بندی شده است.
ب) برآورد میزان حجم بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. حجم بازار در این بخش محصول فعالیت خدماتی همچون خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتریان، خدمات لجستیک، خدمات راهکار جامع و… است.
ج) برآورد حجم بازار "اقتصاد دیجیتال شده" با اینستاگرام (شامل صفحات فروش البسه و پوشاک، هنرهای تجسمی و دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، خدمات آموزشی و …) ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می شود.


۴. مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته اند را در سه بخش اصلی میتوان تقسیم بندی کرد:
الف) مشاغل صنفی: این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای بازاریابی استفاده می نمایند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرامو با استفاده از درگاه های پرداخت اختصاصی یا به صورت حضوری صورت می پذیرد.
ب) مشاغل خرد: این دسته از مشاغل به صورت صنفی فعالیت نمی کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیام رسان ها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می نمایند. برپایه بررسی های صورت گرفته حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب و کارهای خانگی و مشاغل زیر پله ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل به طور عمده به صورت کارت به کارت یا پرداخت در محل صورت می گیرد.
ج) مشاغل محتوایی: درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از راه مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب مبادرت به جذب تبلیغات و درآمدزایی می نمایند. باآنکه حدود ۶۰ درصد از مشاغل بوجود آمده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است.

۵. برپایه پیمایش ملی که در شهریورماه سالجاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می دهند و دلایلی از قبیل بی اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تأخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) به عنوان مهم ترین علل بی اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است.
۶. وفق گزارش های دریافتی از سکوهای داخلی و بررسی و صحت سنجی آنها، هم اکنون بیشتر از یک میلیون کسب و کار خرد در ده سکوی داخلی (ذکر شده در بند ۱) مشغول به فعالیت هستند. بعد از تقاطع گیری و حذف موارد مشترک مشخص شد که بیشتر از ۶۰ درصد از کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند.
۷. آنچنان که در مصاحبه رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده و در بند ۱ هم توضیح داده شده است، سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت دهی به کسب و کارهای خرد را دارا بوده و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سکوهای داخلی هیچکدام از نقاط ضعف مندرج در بند ۵ را ندارند و می توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای خرد را به مراتب بالا برند.
۸. هم اکنون ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران شبکه های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل گشته اند. تلاش این سکوها برای ارتقا کمی و کیفی خدمات و تأمین حداکثری نیازهای کاربران به مرور باعث افزایش کاربران فعال، افزایش جذب کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی و بالتبع رشد و توسعه زیست بوم کسب و کارهای مجازی در سکوهای داخلی خواهد بود.


منبع:

1401/08/21
09:16:52
5.0 / 5
407
تگهای خبر: اینترنت , اینستاگرام , پیام رسان , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر