سوالی که دانشگاهیان باید پاسخ دهند

سوالی که دانشگاهیان باید پاسخ دهند

به گزارش مینی کامپیوتر، مرکزی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: چرا با وجود این که صنعت را زودتر از کره و ژاپن شروع کردیم، اما جایگاه قوی را در این عرصه در اختیار نداریم؟ تا وقتی که به این سؤال پاسخ داده نشود بطور قطع نمی توان صنعتی شدن ایران را دنبال کرد و باید دانشگاهیان به این سؤال پاسخ دهند.



عرفان خسرویان اول بهمن ماه در دومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که در اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز به دنبال یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال دانشجویان فنی و حرفه ای هستیم، اظهار نمود: ۱۰۰ سال از تشکیل مدرسه دارالفنون در ایران و آموزش های فنی و حرفه ای در کشور می گذرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ سال پیش به ورود فنون و مهارت به کشور فکر شد و به کمک مستشاران خارجی این امر شروع شد، اضافه کرد: تاریخ صنعتی شدن ایران به بیشتر از ۱۰۰ سال قبل باز می گردد و در کنار منابع دانش، صنعت را دنبال می نماییم، اما کشور هنوز مطابق انتظارات، صنعتی نشده است و اثر صنعتی شدن را در خلق ثروت و نرخ رشد کشور شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اینکه باید الگوی توسعه ای خویش را تعریف و تکنولوژی را با احتیاط وارد نماییم و در کنار آن از مرزهای اندیشه ای کشور صیانت نماییم، اظهار داشت: در رابطه بین صنعت و دانشگاه متغیرها و شاخصهای متنوعی مطرح است، اما امروز که نیروی انسانی ماهر و استاندارد در سطوح ملی و بین المللی برای صنایع متعدد مدنظر است، با موجی از بازنشستگی در صنایع روبرو می باشیم و دانشگاه ها به جای تربیت مهندس، محقق تربیت می کنند. باید تجربه و توان خویش را با صنایع به اشتراک بگذاریم و نیازصنایع هم رصد و شناسایی شود.

خسرویان افزود: در سند تحول دانشگاه به دنبال ایجاد رشته ها با توجیه اشتغال و حذف رشته هایی که مورد نیاز صنایع نیستند، هستیم. استان مرکزی استانی صنعتی است، ظرفیت صنایع آن بالاست و با کسری منابع انسانی مورد نیاز صنعت روبرو می باشیم، بر این اساس آمادگی داریم که طرح توسعه اشتغال پذیری دانشگاه فنی و حرفه ای را با صنایع دنبال نماییم.




1402/11/02
13:07:47
5.0 / 5
380
تگهای خبر: استاندارد , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
مینی کامپیوتر