نگاهی به سه سال سیاست خادم الرضا در دانشگاه ها،

از دستور بازگشایی حضوری دانشگاه ها تا تبدیل این مراکز به اتاق فکر اندیشه ورزی دولت

از دستور بازگشایی حضوری دانشگاه ها تا تبدیل این مراکز به اتاق فکر اندیشه ورزی دولت

به گزارش مینی کامپیوتر، مروری کوتاه به حدود سه سال ریاست جمهوری آیت الله رییسی نشان داده است که ایشان از همان روزهای اول ورود خود به ساختمان پاستور، ضمن این که دانشگاهیان را اتاق فکر اندیشه ورزی دولت می دانستند، بلکه در اتخاذ سیاست ها و تصمیمات مهم داخلی و خارجی هم از نظرات دانشگاهیان و نخبگان بعنوان بازوی مشورتی اصلی خود کمک می گرفتند.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، نگاهی مختصر به عملکرد و دیدگاه های آیت الله ابراهیم رییسی، سیزدهمین رئیس جمهوری کشور نشان داده است ایشان در دوران کوتاه مسئولیت خود نگرش و نگاهی نو به دانشگاه و دانشجو داشتند، خدماتی که هیچگاه از حافظه تاریخی دانشگاهیان حذف نخواهد شد.
شاید بتوان نخستین و مهم ترین عملکرد آیت الله رییسی را در بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور دید. در واقع بعد از شیوع کرونا، دانشگاه های کشور شرایط جدیدی را تجربه کردند و ناگزیر به عرضه آموزش مجازی شدند. آموزش مجازی در ابتدا مشکلات زیرساختی فراوانی داشت و دانشگاه ها و دانشجویان به علت جدید بودن این شیوه آموزش، شرایط جدیدی را تجربه کردند و در شروع امر چالش های زیادی داشتند.
اما بعد از گذشت دو سال از آموزش مجازی شرایط حدودا برعکس شد و کار تا جایی پیش رفت که بازگرداندن دانشجویان به دانشگاه برای آموزش حضوری سخت شد. چونکه از طرفی، دانشجویان به نحوی به آموزش مجازی عادت کرده بودند و از سویی دیگر، دانشگاه ها هم به علت وجود مشکلات اقتصادی، بحث بودجه و گرانی های این دو سال گذشته، شرایط سختی برای بازگشت به آموزش حضوری داشتند.
*دستور بازگشایی دانشگاه ها بعد از دو سال وقفه
اواخر دیماه سال ۱۴۰۰ بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها و مدارس از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تصریح کرد و مسؤلان مربوطه را موظف به فراهم نمودن زمینه های این بازگشایی آموزش حضوری کرد.
بعد از صحبت های رئیس جمهور در خصوص اجبار دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ مسؤلان آموزش عالی و روسای دانشگاه ها در نشستی تصمیم گرفتند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.
در نهایت درب دانشگاه ها از روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ به روی دانشجویان باز شد و دانشجویان نخستین روز بعد از تعطیلات نوروز خویش را به صورت حضوری به کلاس های درس رفتند.
در این رابطه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان می کند شهادت می دهم که رئیس جمهور مرحوم چه مرارت ها تحمل کردند تا در دوران کرونا شاهد راه اندازی مجدد آموزش حضوری در دانشگاه ها باشیم. دلسوزی و اعتماد مردم را سرمایه خود در راه خدمت به خلق می دانست. آرزو داریم در سالروز ولادت آقا امام رضا (ع) با ائمه اطهار محشور و همنشین باشند.
*دانشگاهیان بازوی مشورتی رئیس جمهور
آیت الله رییسی از همان روزهای ابتدایی ورود به ساختمان پاستور دست یاری به سمت دانشگاهیان، نخبگان، دانشمندان و دانشجویان باز کرد و نقش جامعه دانشگاهی را در رفع مسائل و مشکلات کشور بی نظیر توصیف می کرد. به طوریکه مهم ترین بازوهای مشورتی خویش را از بین دانشگاهیان و نخبگان انتخاب می کرد. همواره در میان دانشگاهیان حاضر می شد و از نزدیک نظرات و دیدگاه های اساتید و دانشجویان را جویا می شد؛ به طوریکه در مدت کمتر از سه سال ریاست جمهوری بارها در مناسبت های مختلف شامل شرکت در اجلاس روسای دانشگاه ها، مراسم روز دانشجو، شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و غیره به دانشگاه ها رفتند.
در ذیل بخش از سخنرانی ها و دیدگاه آیت الله رییسی نسبت به دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها را می خوانیم.
*دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت
«من بارها گفتم دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت می باشد، تعارف نیست؛ بلکه یک حقیقت است. به هیچ عنوان نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از این که دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند. اگر بحث و نظری هست و در این حوزه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا پیش از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل گردد مناسب می باشد و ایرادی نسبت به آن نیست.
دانشگاه، دانشجویان، پژوهشگران و محققان می توانند نظام مسائل کشور را به خوبی ببینند و استخراج کنند و بر مبنای اولویت برای آنها چاره پیدا کنند، باید دانشگاهیان ما استقبال مسئولین را همراه خودشان داشته باشند و مسؤلان هم باید احساس مسئولیت و تعهد کنند تا دانشگاه بتواند حل مسئله کند. افتخارات کشور ما مرهون دانشگاه است و اگر در صنعت هسته ای، نظامی، صنایع، معدن و کشاورزی موفق هستیم همه در ارتباط با دانشگاه است.
*از نظرات مخالف دانشجویان ابایی نداشته باشیم
به هیچ عنوان نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از این که دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند، اگر بحث و نظری هست و در این حوزه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا پیش از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل گردد مناسب می باشد و ایرادی نسبت به آن نیست؛ چونکه پس از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اختلال بوجود می آورد و سخت می شود.
موارد تا پیش از این که مصوب شود، گرفتن نظرات دانشجویان و افراد خیلی مهم است و کمک بسیار بزرگی به غنای مصوبات فرهنگی می کند؛ این (گرفتن نظرات موافق و مخالف) به نظر من بزرگترین کمک به شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد است».(مراسم شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه شیراز).
*میز مذاکرات را ترک نخواهیم کرد
« دولت دانشگاه را اتاق اندیشه ورزی خود می داند و انتظار دارد دانشگاه ها و مراکز علمی با اندیشه ها و ابتکارات نو به یاری دولت بشتابد. دشمن تصور می کرد که می تواند در ظرف دانشگاه امیال خویش را دنبال کند، غافل از این که دانشجویان و اساتید ما بیدار بوده و اجازه تحقق خیال های باطل دشمن را نخواهند داد و حتما در زمینه علم و دانش هم مانند دیگر عرصه ها دشمن را ناکام خواهند گذاشت.
از ابتدا اعلام کردیم میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، اما به مذاکرات عزتمندانه پایبند خواهیم بود و امروز منطق جمهوری اسلامی ایران در دنیا مورد پذیرش است».( مراسم شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه الزهرا (س).
*اهمیت مهارت آموزی دانشجویان
«رئیس جمهور بهمن ماه در دانشگاه جامع امام حسین(ع) ضمن اعلام آمادگی دولت برای مساعدت در امر مهارت آموزی دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه زیرساخت های لازم را برای ایجاد پیوند و هم افزایی میان دانشجویان و مجریان و بهره گیری از دانش آنان در صنعت، معدن، کشاورزی، راهسازی و دیگر بخش های مختلف اجرایی ایجاد نماید. آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه نیاز امروز کشور علم نافع و بازکننده گره از زندگی مردم است که راه آن هم از مسیر دانشگاه ها می گذرد، تصریح کرد: دولت دانشگاه را اتاق فکر خود می داند و انتظار دارد دانشگاه ها و مراکز علمی با ظرفیت خود در حل مسائل کشور به دولت کمک کنند.
*توجه جدی به علوم انسانی
برای ما علوم مهندسی و پزشکی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است؛ اما آنها به هیچ وجه نباید جایگزین علوم انسانی شوند؛ چون که ما در حوزه علوم انسانی صاحب اندوخته های فراوانی هستیم و برای دنیا در این حوزه حرف داریم و می توانیم متکی بر علوم انسانی تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.
امروز انتظار اصلی از دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت آموزی در استفاده از تکنولوژی های جدید برای رشد و پیشرفت کشور است. نگاهی منتج به تحول خواهد شد و ظرفیت ها را از بالقوه به فعلیت درخواهد آورد که ابتدا مبتنی بر تولید علم، کسب دانش و فرمول های علمی باشد و در ادامه نسبت به جامعه و نیاز آن شناخت داشته باشد.
*علوم پایه، زمینه ساز پیشرفت
آن چه امروز می تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد نماید و باعث افزایش بهره وری شود حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه است و تجربه ما هم ثابت کرده در هر حوزه ای از دانش بهره برده ایم، کارهای بزرگ و توفقیات زیادی به دست آمده است. امروز کشور ما از ظرفیت و سرمایه پرارزش جوانان باانگیزه و بااراده برخوردار می باشد که هرجایی که به آنها میدان داده شده، موفقیت های قابل ملاحظه ای رقم زده اند.
*ضرورت مسئله یابی دانشگاه
گردهم آمدن مسؤلان و دست اندرکاران با دانش پژوهان و دانشگاهیان و اساتید دور یک میز به منظور مسئله یابی در قسمت های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، صنعت، معدن و انرژی و یافتن راهکارهای حل این مسائل در این راه از لزوم هاست که با «دانش پیشرفته و فرهیختگی دانشگاهیان»، «بهره گیری از ظرفیت جوانان با انگیزه و با اندیشه» و «اقدامات جهادی مدیران» میتوان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل و مسائل را حل کرد.
دستگاههای اجرایی را به «پیگیری مداوم کارها تا حصول نتیجه»، «پرهیز از گرفتار شدن در نظامات اداری پیچیده و بوروکراسی» و «عدم توقف پروژه ها و طرح ها به صرف نظر یک کارشناس» سفارش می کنم.(دانشگاه امام حسین (ع)).
*مهم ترین انگیزه ماندن نخبگان در کشور
«ما در جمهوری اسلامی دانشگاهی می خواهیم که ثمره و نتیجه آن ساخته شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاه های ما تربیت انسان های موحدِ نجات یافتهِ ی نجات بخش است. نخستین مسئولیت دانشگاه های ما کوشش برای ارتقای فضای علمی و میدان دادن به نوآوری، خلاقیت و تولید دانش است؛ چون که تداوم پیشرفت و رشد علمی مهم ترین نیاز نخبگان است و تمهید آن در داخل می تواند انگیزه ماندن در کشور برای آنان را افزایش دهد.(اجلاس روسای دانشگاه ها در دانشگاه امیرکبیر).
*هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت دانشگاه نیست
«هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست و همه از مسئولان تا اساتید و دانشجویان مکلفند برای حفظ تقدس و حرمت این محیط تلاش کنند. نباید اجازه داد قداست علمی و اخلاقی و اعتبار و خوش نامی جامعه نخبگی این دانشگاه با برخی رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود. مطمئن هستیم شریفی ها اجازه نمی دهند که بدخواهان و منافقین، شرافت این دانشگاه را مخدوش کنند و بطور قطع شریف با شرافت باقی خواهد ماند.
آمریکا، منافقین و سایر دشمنان کشور تلاش کردند در ظرف دانشگاه شریف اهداف ضد ایرانی و ضد انقلابی خویش را پیگیری کنند اما آگاهی اساتید و دانشجویان نجیب این دانشگاه مانع از آن می شود که این تلاش ها به حساب دانشگاه شریف گذاشته شود».(دانشگاه شریف).
*حقیقتا باور دارم دانشگاه بعنوان اتاق فکر دولت است
«روز دانشجو نماد دشمن شناسی، دشمن ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت از جانب دانشجویان عزیز است. حقیقتاً شانزدهم آذر باید بعنوان نماد و نمود بالندگی و شناخت شرایط و وضعیت کشور از جانب دانشگاه ها همواره گرامی داشته شود.
بنده ارتباط دولت با دانشگاه را یک لزوم می دانم و حقیقتا باور دارم دانشگاه بعنوان اتاق فکر دولت می تواند در مساله شناسی و حل مسائل کشور یاریگر دولت باشد و به دولتمردان هم تاکید کرده ام ارتباط با جامعه نخبگانی توامان با حضور در بین مردم مورد توجه باشد.
*کسانی که به دنبال تعطیلی علم هستند به دانشگاه نمی روند
بنده در پاسخ گفتم کسانی که به دنبال تعطیلی علم هستند به دانشگاه نمی روند و بنای دولت سیزدهم از ابتدا تقویت علم و علم افزایی در دانشگاه ها بوده است و از این جهت بود که بعد از بهبود شرایط کرونایی کشور دولت نخستین اولویت خویش را از سرگیری فعالیت دانشگاه ها قرار داد؛ چون که نشاط و پویایی کشور و همینطور پیشرفت ها و افتخارات دانشمندان کشور محصول دانشگاه است. امروز دانشگاه ما به دشمن ضربه زده و بنابراین می خواستند در این فضا آشوب ایجاد کنند و کلاس های درس را به تعطیلی بکشانند؛ اما اساتید و دانشجویان فرهیخته چنین اجازه ای به آنها ندادند». (روز دانشجو دانشگاه تهران).




منبع:

1403/03/04
17:41:21
5.0 / 5
284
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر