دزفولی:

باید از ظرفیت جهانی برای مرجعیت علمی استفاده گردد

باید از ظرفیت جهانی برای مرجعیت علمی استفاده گردد

به گزارش مینی کامپیوتر، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه باید از ظرفیت جهانی برای مرجعیت علمی استفاده شود، اظهار داشت: در کنار نگاه نوگرایانه مثبت اندیش در ساخت تمدن نوین اسلامی، نگاه عملگرایانه باید مورد توجه قرار دهیم.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، محمدرضا مخبردزفولی در پنجمین جلسه مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم اظهار نمود: دو نگاه مبنامحور و عملگرایانه در رابطه با مرجعیت علمی مطرح است، این نگاه ها مغایر یکدیگر نیست. اما باید مشخص نماییم که جمع نگاه عمگرایانه و مبنامحور چه می شود و مدل بومی مرجعیت علمی چیست؟
وی افزود: یک نگاه اینست که مکتب جدیدی بعنوان مرجعیت علمی عرضه دهیم، آن چه در جهان تجربه شده و نقاط مثبتی دارد، در اقتضائات بومی کشور ما قابلیت اجرایی شدن دارد، اقدام در این راه در چارچوب حرکت جهانی خواهد بود.
رئیس فرهنگستان علوم بیان نمود: نگاه دیگری اینست که برای کشوری که مدعی تمدن سازی است و دوره تجربه تاریخی تمدن سازی دارد، مسیری تعریف شود که تا این رویکرد تمدن سازی ادامه پیدا کند.
مخبردزفولی اظهار داشت: حال این سوال مطرح است که آیا در قرن ۲۱ آن نقطه پیشین تمدنی را تبدیل به نقطه امروزین نماییم و پیش رویم یا تمدن موجود جهانی که مرجعیت جزئی از تمدن امروز است را بپذیریم.
وی افزود: البته ما در موضوع هایی پذیرفته ایم که با نگاه جهانی تطبیق دهیم، امام(ره) هم می گفتند باید جمهوری اسلامی باشد اما باید پارلمان و دولت هم داشته باشد. نگفتند که جمهوری اسلامی چیزی دیگری است که کاری به جهان امروز ندارد. برخی این نگاه را برنمی تابند و می گویند که ظرفیتهای جهانی را نباید برای حکومت نوآورانه بهره برد.
رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: با این وجود باید از ظرفیت جهان استفاده نماییم، در کنار نگاه نوگرایانه مثبت اندیش در ساخت تمدن نوین اسلامی، نگاه عملگرایانه باید مورد توجه قرار دهیم. باید راه میانبر جهانی را پیدا نماییم، در ۴۰ سال قبل راه امام(ره) و مقام معظم رهبری این راه میانه را نشان می دهد، جریان علم را همواره پشتیبانی کردند. استادان و محققان هم در این حوزه ایثار کردند، البته آنها از حمایت مقام معظم رهبری برخوردار بوده اند. با این حمایت ها متاسفانه این تفکر وجود دارد که محققان و فعالیت های آنها برای اختصاص بودجه در اولویت نیست. این تفکر نمی تواند مرجعیت ساز باشد.
مخبردزفولی اظهار داشت: برای دستیابی به مرجعیت علمی به الزامات نیاز داریم، در این راه باید شاخصهایی تعریف نماییم. تخصیص امکانات در حیطه های خاص، نگاه تمایز هم نوا، مأموریت گرایی، توسعه رشته ها، تعاملات بین المللی هم باید مدنظر باشد.
وی ادامه داد: فرصت های مطالعاتی و حضور محققان در همایش های بین المللی باید تسهیل شود، بودجه مورد انتظار مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی برای تحقیق و توسعه باید اختصاص پیدا کند، برای ساخت دانشمندان جهان باید برنامه ریزی نماییم چونکه این رویکرد در جهان امروز برای مرجع شدن مورد تاکید است.
چگونگی تدوین نقشه راه عملیاتی مرجعیت علمی
باقر لاریجانی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی هم در این جلسه با عرضه نقشه راه علمیاتی مرجعیت علمی با الگوی کشورهای موفق در این حوزه بیان نمود: مقام معظم رهبری می فرمایند که «هدف پژوهش قاعدتاً دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده ی کشور. اینها با هم منافات هم ندارد؛ شنیده ام بعضی میگویند «آقا چطور [منافات ندارد]؟ این هدف درست است یا آن هدف؟» هر دو هدف درست است. پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی باشد -که ما در آینده حتما باید به این نقطه برسیم که مرجع علمی در دنیا به حساب بیاییم- هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد.»
وی ضمن اشاره به مبحث مرجعیت علمی در قانون برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: در این برنامه بهبود رتبه تولید علم فناوری و نوآوری مورد تاکید است و در بند ۲۰ برنامه هفتم توسعه آمده است افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری سازی آنها بخصوص در حوزه های اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری و ریز فناوری و انرژی های نو و تجدید پذیر، روز آمد سازی و ارتقاء نظام آموزشی و پژوهشی کشور باید مدنظر باشد.
لاریجانی اظهار داشت: بر این اساس مقرر است رتبه جهانی ایران از نظر کمیت تولید علم به رتبه ۱۲، در حوزه تعداد اختراعات ثبت شده به رتبه ۵۰، شاخص نوآوری ۴۸ برسد و سهم آموزش های مهارتی و حرفه ای به ۵۰ درصد، استقرار نظام آموزش برنامه محوری در دانشگاه ها ۳۰ عدد و تعداد دانشجویان خارجی به ۳۲۰ هزار نفر باشد.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی افزود: از طرفی مرجعیت علمی همچون اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران در اسناد بالادستی بخصوص در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد تاکید است، بر این اساس ایران مصمم است که در حوزه های دانشی مختلف همچون علوم پزشکی و سلامت در منطقه و جهان مرجعیت علمی داشته باشد، مهم ترین نهادهای درگیر در تحقق این امر دستگاههای دانش محور مانند دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی هستند بر این اساس ضروری است که سیاستگذاران حوزه علم و فناوری با تاکید بر دانش بومی و با استفاده از تجربه کشورهای موفق در این حوزه، سیاست های کلان ملی را در جهت نیل به مرجعیت علمی تدوین و تبیین کنند.
وی بیان نمود: ازاین رو سه جهت گیری اصلی اشاره شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شامل نیل به مرجعیت علمی و ارتقاء عزت ملی علم نافع و در خدمت نیاز جامعه و عدالت در دسترسی و رفع محرومیت است.
لاریجانی با مثال کشور چین و موفقیت های آن در مرجعیت علمی اظهار داشت: طبق گزارش جهانی نوآوری چین در دهه گذشته پیشرفت های شگفت انگیزی در حوزه نوآوری داشته است و نسبت سرمایه گذاری در تحقیقات در مقایسه با ارزش تولید ناخالص ملی از ۱.۹۱ به ۲.۴۴ رسیده است چین از نظر شاخص نوآوری از رتبه ۳۴ به رتبه ۱۲ رسیده و تبدیل به تنها کشور درحال توسعه جهان شده است که پیوسته درحال رشد است در این راه چین تحولات اساسی در آموزش پزشکی و عرصه های نوظهور علمی بوجود آورده است.
وی راهبردهای نیل به مرجعیت علمی را شامل راهبردهای تمرکز و تمایز موضوعی راهبردهای تعالی موسسه ای راهبردهای رهبری ملی و راهبردهای فرادستی بین المللی دانست.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی همینطور راهبردهای دهگانه تحقق مرجعیت علمی بر مبنای تجارب کشورهای پیشرو پیشنهاد کرد و اظهار داشت: این راهبردها شامل سرمایه گذاری هدفمند در آموزش و پژوهش، توسعه همکاریهای بین المللی، استفاده از تکنولوژی های جدید، ایجاد و ترویج فرهنگ نوآوری و تقویت زیرساخت های تحقیقاتی است.
در این جلسه حاضران بر تأمین مالی، ارتباطات بین المللی، اجرای برنامه های تدوین شده، وضع قوانین لازم در شورای گسترش وزارت خانه های مرتبط، توجه به مسائل کشور، تهیه پیوست حکمرانی و اولویت بندی برای دستیابی به مرجعیت علمی را مورد تاکید قرار دادند.



منبع:

1403/05/06
09:25:57
5.0 / 5
266
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , دانشگاه , فعالیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
مینی کامپیوتر