رهایی خبر داد
کاهش 30 درصدی آمار مشروطی های دانشگاه صنعتی امیرکبیر
به گزارش مینی کامپیوتر، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کاهش ۳۰ درصدی آمار مشروطی های دانشگاه طی سه سال گذشته اطلاع داد و اظهار داشت: کاهش سطح امید در میان دانشجویان یک مشکل عمومی است که امروز در سطح آموزش عالی با آن گریبانگیر هستیم.
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، علیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به اهمیت آموزش در مراکز آموزش عالی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: این مورد در همه مراکز آموزش عالی همچون دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک بحث کلیدی و مهم می باشد. خوشبختانه فعالیتهای آموزشی دانشگاه ما از همان ابتدای تاسیس دانشگاه نتایج درخشان و خوب داشته است. دلیل این ادعا هم اینست که فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از همان دهه های ۱۳۳۰، ۱۳۴۰ و سالهای بعد همواره در صنعت به سبب کیفیت خوب آموزش می درخشیدند و از نظر جذب و اشتغال هم مورد استقبال قرار می گرفتند.
ایشان در ادامه آموزش، پژوهش و فناوری را دو بال مهم فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست و خاطرنشان کرد: سیاست های دانشگاه بگونه ای تدوین می شود که هیچ کدام از این بخش ها، بخش دیگر را نقض نمی نماید. هر کدام از این فعالیتها جایگاه خویش را دارند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر لزوم ارزیابی فعالیتهای آموزشی دانشگاه تاکید و اشاره کرد: این ارزیابی نقاط ضعف ما را در زمینه برنامه ریزی های آموزشی مشخص و کمک می نماید برای رفع نقصها این حوزه تلاش نماییم.
رهایی اظهار نمود: در قسمت آموزش دانشگاه ما، دو بحث توسعه کمی و توسعه کیفی داریم. در قسمت مباحث کیفی سال قبل اقداماتی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام دادیم که نتایج خوبی را بدست آورد. برای مثال یکی از نگرانی هایی که همواره در شورای دانشگاه و جلسات دیگر مطرح می شد حجم مشروطی هایی بود که شیب و روند آن در میان دانشجویان بسیار نگران کننده بود.
وی اشاره کرد: با تدابیری که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اتخاذ شد، میزان مشروطی های دانشگاه حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. یعنی با تدوین یک برنامه و اقدام، موفق شدیم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ میزان دانشجویان مشروطی را کاهش دهیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امبیرکبیر در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث توسعه کمی هم باید تاکید داشت شاید امروزه دانشگاه ها کمتر جرات کنند بسمت فعالیتهایی که احتیاج به بودجه و منابع مالی دارد حرکت کنند. اما ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال قبل موفقیت های خوبی را دراین خصوص بدست آوردیم. به طوریکه در قسمت تاسیس رشته های راهبردی که مورد نیاز کشور بود توانستیم حضور یابیم و حدود سه رشته راهبردی تاسیس و پذیرش دانشجو در این رشته ها شروع شد.
رئیس دانشگاه ضنعتی امیرکبیر تصریح کرد: کاهش سطح امید در میان دانشجویان یک مشکل عمومی است که امروز در سطح آموزش عالی با آن گریبانگیر هستیم. باید تلاش نماییم سطح امید را در میان دانشجویان و اقشار جوان ارتقا بدهیم. تا بتوانند آینده خوبی را به همراه داشته باشند.
رهایی خاطرنشان کرد: یک انتظارات خاصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعنوان دانشگاه برتر و بزرگ همواره در بیرون وجود دارد. به طوریکه وقتی بحث توسعه تحصیلات تکمیلی مطرح می شود انتظار از این دانشگاه بعنوان دانشگاه برتر بیشتر از سایر مراکز می باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به روند انتخاب روسای دانشکده های این دانشگاه اشاره نمود و اضافه کرد: اخیر در دانشکده مهندسی عمران انتخابات برگزار شد و رئیس دانشکده با ۲۵ رای موافق انتخاب گردید.
رهایی بر اهمیت نوآوری در بحث آموزش دوره های تحصیلات تکمیلی اشاره نمود و اظهار داشت: انتظار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اینست که اگر مساله نو در دنیا مطرح می شود، بتوانیم آنرا در دانشگاه پیاده و اجرایی نماییم. به طوریکه اگر مقرر است رشته جدید را تاسیس یا حتی رشته ای را محدود نماییم با جدیت به این زمینه ورود داشته باشیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیربا بیان این که باید برای توسعه، بهبود کیفیت و نظارت اجرای قوانین آموزش در دانشگاه تلاش نماییم، اشاره کرد: این دفعه سنگین به دوش معاون آموزشی دانشگاه گذاشته می شود که در دوره گذشته این مسئولیت بر دوش دکتر رفیع زاده معاون سابق آموزشی گذاشته شد که او با همه خلوص و تجربه خود تلاشهای خوبی دراین خصوص کردند.
وی اظهار نمود: معاون جدید آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اساتید با سابقه دانشگاه در دانشکده مهندسی هوافضا هستند که در جایگاه های مختلف آموزش عالی شامل معاونت فناوری وزارت علوم، معاونت وزارت راه، ریاست شورای راهبردی مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه و...... فعال بودند و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشتند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: درخواست من از معاون جدید آموزشی دانشگاه این بود که در همه برنامه ریزی هایی که می کنند سطح ارتباط خویش را با بدنه دانشگاه و روسای دانشکده ها بالا برند و دسترسی ها بیشتر شود. زمانی را برای بیان مسائل روسای دانشکده ها درنظر بگیرند.
منبع: مینی كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب