معاون آموزشی وزارت بهداشت:

با کمبود ۵ هزار و ۲۰۰ استاد بالینی و علوم پایه مواجه هستیم

با کمبود ۵ هزار و ۲۰۰ استاد بالینی و علوم پایه مواجه هستیم

به گزارش مینی کامپیوتر، معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر این که با کمبود 5 هزار و 200 استاد در دانشگاه های علوم پزشکی مواجه هستیم، اظهار داشت: تعداد 2 هزار و 900 نفر از این آنها در عرصه علوم پایه و 2 هزار و 200 نفر نیز در عرصه رشته های بالینی است.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، سید جلیل حسینی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن بررسی وضعیت زیر ساخت های آموزشی پزشکی کشور بعد از افزایش ظرفیت اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشجویان از ۸ هزار دانشجو در سال ۱۴۰۰ حالا به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و در مجموع ۵۱ هزار دانشجو خواهیم داشت.
وی ضمن عذرخواهی از دانشجویان و اساتید اظهار داشت: از اساتید و دانشجویان به جهت اینکه بتوانند آموزش باکیفیت داشته باشند و با شرایط دشوار مواجه گشته اند عذرخواهی می کنم و امیدوار هستم این مشکلات مرتفع شود.
حسینی، با اشاره به الزام مصوبه شورای عالی و اجرای آن در دانشگاه ها اظهار داشت: این قانون چهارساله بوده و با وجود مشکلات ایجاد شده، اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار به ادامه آن دارند و تنها اجرای آنرا تا فراهم سازی زیر ساخت های آموزشی لازم در دانشگاه ها متوقف کرده است. در حالی که مصوبه افزایش ظرفیت پیوست بقیه زیرساخت های آموزشی را داشته است و اجزا نشده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، ظرفیت دانشگاه ها، کلاس ها، اساتید و فضای دانشجویی دانشگاه ها را محدود خواند و اشاره کرد: این زیر ساخت ها که در طول سالیان گذشته تهیه شده برای ۷ تا ۸ هزار نفر کفایت داشتند و برای این حجم از افزایش دوبرابری ناگهانی دانشجو، ظرفیت و کارآیی ندارند. برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این افزایش ظرفیت بایستی با اجرای پیوست بودجه و افزایش فضای آموزشی همراه باشد، در صورتیکه بودجه آن تامین نشد و تنها افزایش ظرفیت صورت گرفت.
وی آموزش پزشکی را امری دوسویه و تعاملی دانست و تصریح کرد: آنهایی که با آموزش پزشکی آشنا هستند می دانند که این حجم از دانشجو به کیفیت آموزش لطمه خواهد زد. اساتید و دانشجویان را گرفتار زحمت و دردسر خواهد ساخت و موجب نگرانی و دلسردی آنان خواهد شد.
حسینی، در پاسخ به این پرسش که "با توجه به افزایش ظرفیت ایجاد شده، آیا تضمینی برای کیفیت آموزش وجود دارد؟ اظهار داشت: برای بهبود کیفیت آموزش تلاش خواهیم کرد اما از آن مطمئن نیستم چونکه دانشگاه ها فضای کافی و مناسبی برای آموزش دانشجویان ندارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، از بررسی شرایط آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی مختلف آگاهی داد و اظهار داشت: در ماه های اخیر در دانشگاه های مختلف حضور یافته و با اعضاء هیأت علمی گفتگو داشتیم. اغلب اساتید از شرایط کلاس ها و ازدحام دانشجو گلایه دارند و این تعداد دانشجو اجازه آموزش استاندارد در آزمایشگاه، بالین و کلاس ها را نمی دهد. متاسفانه به سبب این که فضای کافی وجود ندارد حضور و غیاب دانشجویان به درستی صورت نمی گیرد. گاهی دانشجویان در راهرو و یا ۲۰ تا ۳۰ دانشجو در بالین بیمار می ایستند.
وی ادامه داد: امیدوار هستم دانشجویان با روش های دیگر، به جبران نقصها آموزشی بپردازند در غیر این صورت، اگر نتوانند با آناتومی آشنا گردند و یا از کتاب های مرجع استفاده کنند، طبیعتا در سطح سواد آنها تاثیر منفی خواهد داشت. کلاس های آموزشی در رشته های پزشکی عملی است؛ مادامی که کلاس ها بجای ۵۰ نفر با حدود ۲۰۰ نفر برگزار شود، فرصت پرسش و پاسخ و تحلیل مسلائل از دانشجویان سلب می شود.
حسینی به تصویب این قانون در سال ۱۴۰۰ با وجود مخالفت مسئولین مختلف وزارتی و نهادهای مرتبط اشاره نمود و اظهار داشت: کشور دارای شاخص و استانداردهای مناسبی دراین خصوص است. حالا با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی در کشور مواجهیم همین طور ۲ هزار و ۹۰۰ استاد علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ استاد بالینی کم داریم در دندان پزشکی نیز اوضاع به همین گونه است و الان افزایش ظرفیت این شرایط را وخیم تر کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، اضافه کرد: مسئله فقط کمبود فضای کلاس یا خوابگاه نیست، بلکه در تامین وسایل آموزشی این کمبود وجود دارد. این نکات به مسئولان قبل از این هم اعلام شده و این تصمیم با وجود مخالفت کارشناسان گرفته شده است.
وی با ابراز خرسندی از توقف این مصوبه از سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: گاهی نمایندگان برای تامین کمبودهای مناطق خود و یا بمنظور فضا سازی برای علاقمندان به کنکور رشته پزشکی، تصمیم به افزایش ظرفیت می گیرند، این در حالیست که باید در ابتدا زیر ساخت های آن دیده و تامین گردد.
حسینی، در ادامه خواهان تامین منابع لازم برای بسط زیر ساخت های آموزشی در دانشگاه ها شد و اظهار داشت: متاسفانه تا کنون هنوز بودجه ای پرداخت نشده است.
وی به عنوان مثال ادغام دو کلاس درس یکی از دانشگاه های کشور برای تامین فضای آموزشی لازم اشاره نمود و اظهار داشت: گاها در کلاس تشریح، دانشگاه ها بجای آموزش عملی بوسیله پخش فیلم آموزش می دهند. در خوابگاه ها نیز به سبب کمبود تخت، دانشجوها ناگزیر با پتو روی زمین اسکان داده شده اند. وضعیت در آزمایشگاه، خوابگاه، سلف، سالن تشریح و خدمات بهداشتی نیز به همین روال است.
حسینی سپس از تهیه جداول کارشناسی تامین بودجه زیرساخت ها، دستگاهها و امکانات آموزشی برای اعلام کمبودها و ملزومات دانشگاه های مختلف آگاهی داد و اشاره کرد: اولویت ها و محدودیت ها در دانشگاه ها استخراج و فهرست شده و باید تامین گردد. پیش بینی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان است تا امکانات و زیر ساخت ها برای افزایش دوبرابری دانشجو در ضمن سالهای ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۴ فراهم گردد.


1403/10/11
11:04:16
5.0 / 5
41
تگهای خبر: استاندارد , خدمات , دانشگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
مینی کامپیوتر