گزارش،
ترس و درس
مینی کامپیوتر: لرستان خطر ریزش کلاس های درسی فرسوده و تخریبی و ترک های دیوار و گچ های ریخته از سقف کلاس، جز نگرانی چیزی برای برخی دانش آموزان لرستانی به همراه ندارد.
از زمان تأسیس مدرسه رشدیه در تبریز و دارالفنون در تهران تا امروز نظام آموزشی از تبعیض ها و توزیع نامتوازن امکانات آموزشی در کشور لطمه دیده است.
طی سالیان گذشته، دولت ها در کشور تلاش کردند تا مدارس کاه گلی یا خشت و گلی را از سراسر کشور برچینند. در صورتیکه مدارس خشت و گلی حدودا حذف شده و مدارس کانکسی هم مقرر است به تدریج جمع شود، اما عمر مدارس معمولی هم رو به پایان است و متاسفانه هر ساله قسمتی از این مدارس به علت عمر بالایشان به مدارس فرسوده و مدارس در معرض خطر اضافه می شوند.
در این میان فرسودگی گریبان گیر برخی مدارس استان لرستان شده، مدارسی با سازه ای قدیمی و کهنه که علاوه بر خطرات جانی، ممکنست تأثیرات مخربی بر ذهن و روان دانش آموزان بگذارد.
صحبت از مدارس فرسوده و ناایمن که در مناطق مختلف لرستان جا خوش کرده اند حرف تازه ای نیست چونکه الان نیز تعداد زیادی از دانش آموزان استان با معضل مدارسی که استانداردهای لازم را برای حضور آنان ندارند دست و پنجه نرم می کنند.
این در حالی ست که ایجاد محیطی امن و عاری ازهرگونه تهدید فیزیکی و روانی، یکی از نخستین شرایطی است که دانش آموزان برای تحصیل مفید و شکوفاشدن استعدادهای خود به آن احتیاج دارند، ولی دانش آموزان برخی مدارس لرستان مجبور هستند مثل گذشته در این کلاس های غیر استاندارد و فرسوده ادامه تحصیل دهند.
شاید سقف روی سرمان ریزش کند
علی، دانش آموز کوهدشتی که در یکی از این مدارس درس می خواند می گوید: سرکلاس و موقع درس من و همکلاسی هایم هرلحظه احساس می نماییم شاید سقف بر روی سرمان خراب شود.
وی که کمی استرس دارد حرف هایش را این گونه ادامه می دهد که برخی مواقع لباس های مدرسه ما گچ و گلی می شود ولی مجبوریم سرکلاس باشیم.
این دانش آموز اظهار داشت: بیشتر مواقع سرکلاس درس احساس ترس داریم و نمی توانیم به درستی و با تمرکز بالا به حرف های معلم دقت کنیم.
علی می گوید: مدرسه ای که ما در آن هستیم خیلی قدیمی و فرسوده بوده و امکانات آن هم خیلی کم است.
این دانش آموز اضافه کرد: خدمات بهداشتی تمیزی نداریم و الان که زمستان بوده کلاس با آنکه بخاری داریم ولی سرد است.
مدرسه به عنوان خانه دوم و محلی برای آموزش و یادگیری است و باید فضای شاد و مناسبی داشته باشد تا دانش آموزان با لذت به یادگیری بپردازند ولی درس خواندن در فضای ناایمن ترس و دلهره را برای آنها بوجود می آورد
فکری اساسی برای مدارس فرسوده شود
یکی از والدین دانش آموزان که خودش نیز معلم است نیز به ایسنا اظهار داشت: همه چیز واضح است اینجا و این مدارس محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست.
امرایی با اشاره به اینکه اداره کل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان اقدامات خوبی در بحث مدرسه سازی انجام داده که قابل تقدیر است، افزود: مدرسه فرزندم فرسوده و غیراستاندارد بوده و درحال فروریختن است و جان او و سایر دانش آموزان مدرسه در خطر است.
وی اضافه کرد: از مسئولان می خواهیم به فکر جان فرزندان ما در کلاس درس باشند چونکه مدرسه فرسوده و قدیمی است و باید فکری اساسی برای آن شود.
این معلم با اشاره به اینکه انتظار داریم در شهرستانی مانند کوهدشت خیرین ورود جدی داشته باشند و دل این دانش آموزان را شاد کنند، اشاره کرد: حتما باید برای بچه های مردم در این نوع مدارس اتفاقی بیفتد تا مسئولان به فکر تعمیر و بازسازی مدرسه شوند؟!
طبق آمارهای اعلام شده توسط مسئولان، مدارس زیادی در لرستان دارای ساختارهای قدیمی و نامناسب هستند که نمی توانند نیازهای آموزشی روز را برآورده کنند.
فضای آموزشی ناایمن حس ناامنی را به دانش آموزان انتقال می دهد
در این رابطه سید عیسی سهرابی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: بستر تعیلم و تربیت باید در فضای آموزشی مناسب، شاد و بانشاط باشد و زمانی که این فضا ناایمن باشد، حس ناامنی به دانش آموزان القاء خواهد شد.
وی ادامه داد: یک فضای آموزشی ناایمن و با سیمای بد در روح و روان دانش آموزان نقش خواهد بست و حس ناامنی را به ایشان انتقال می دهد.
سهرابی اضافه کرد: همین طور در برخی از مناطق و شهرستان های استان مانند مناطق عشایری اگر بتوانیم فضاهایی متناسب با زیست بوم آن مناطق طراحی نماییم، می توان در فضای آموزشی و ارتقاء کیفیت کارهای آموزشی و پرورشی موثر باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت: برای ساخت فضای آموزشی نیازمند کمک خیرین بوده ایم اما آموزش و پرورش با این حجم از مخاطب و نیروی انسانی می تواند کارهای بزرگی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه در بحث نوسازی و بهسازی اولویت با مدارس سنگی ناایمن است، اشاره کرد: در مرحله اول، ۱۹ مدرسه از ۳۳ مدرسه سنگی توسط بنیاد برکت و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین اعتبار و ساخته خواهد شد و نقش ما بیشتر به عنوان مدیر پروژه و همکاری جهت جلب کمک ها و مشارکت های مردمی خواهد بود.
این مسئول اضافه کرد: همین طور ۱۷۰ مدرسه کانکسی توسط سازمان نوسازی مدارس و با همکاری خیرین تا انتهای سالجاری تعیین تکلیف و ساخته خواهد شد.
سهرابی در ادامه اضافه کرد: فضای آموزشی بیشترین اثر و نقش را در ذهنیت دانش آموزان داشته و روی تمدن سازی و هویت سازی موثر بوده و از جنبه روحی و روانشناختی باید به این مساله توجه گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: یک فضای آموزشی ناایمن و با سیمای بد در روح و روان دانش آموزان نقش خواهد بست و برچیده شدن این امر هم در کنار تمام کوشش های دولت و سایر نهادهای حاکمیتی، مستلزم مشارکت مردم به مفهوم واقعی است.
مدارس قدیمی میزان یادگیری را کاهش خواهد داد
فتانه فتحی روانشناس لرستانی نیز در گفت و گو با ایسنا بر صحبت های مدیرکل آموزش و پرورش لرستان صحه می گذارد و می گوید: مدارس قدیمی در دانش آموزان ترس به وجود آورده و میزان یادگیری را کاهش خواهد داد.
وی اظهار داشت: وقتی در مورد فضای مدرسه صحبت می شود منظور نور، محیط و رنگ دیوارها بوده که تاثیر اولیه ای در خُلق فرد دارد.
این روانشناس اضافه کرد: وقتی خُلق فرد گرفته باشد و از نظر روحی و روانی شادابی لازم را نداشته باشد، روی انگیزه و به تبع آن علاقه فرد موثر بوده و موجب احساس خستگی و دل زدگی می شود.
فتحی بیان کرد: مدرسه قدیمی برای دانش آموزان ترس به وجود آورده و وقتی که در این مکان هستند امنیت مکانی لازم را ندارند و هنگامی که ترس ایجاد شود قسمت تفکر مغز درحال فعالیت بوده و میزان یادگیری پایین خواهد آمد.
وی افزود: از نظر عصب شناختی، زمانی که هورمون سمپاتیک به علت احساس ترس درحال ترشح است میزان توجه فرد کاسته می شود و با کاهش توجه یادگیری کم می شود.
فتحی با اشاره به اینکه یادگیری تنها به روش تدریس معلم بستگی ندارد، اشاره کرد: یادگیری به محیط و مکانی که در آن قرار گرفته ایم و همین طور ابزارهایی که در آنجا وجود دارد وابسته بوده و در محیطی که امنیت و احساس آرامش وجود ندارد هرچه تدریس معلم خوب باشد اما بازدهی کم خواهد بود.
هزینه های بالای بازسازی و بهسازی مدارس فرسوده لرستان نیاز به سرمایه گذاری چندهزار میلیاردی دارد و این در شرایطی است که این مهم باتوجه به محدودیت منابع مالی در استان و این برهه زمانی ممکن نیست.
یونس بهاروند مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی موضوعی است که در دستور کار قرار گرفته که با فراهم کردن فضای آموزشی مورد نیاز و امکانات لازم، دانش آموزان بتوانند مشغول به تحصیل شوند.
۹۰۰ فضای آموزشی در لرستان فرسوده است
وی با اشاره به اینکه دسترسی همه دانش آموزان به محیط آموزشی مناسب یک ضرورت است اما به علت کمبود منابع مالی، نوسازی مدارس با مشکلاتی همراه بوده که در این خصوص از تمامی ظرفیت خیران مدرسه ساز استفاده شده، افزود: هر ساله حدود ۲۰ درصد از مدارس باید نوسازی شود، اظهار داشت: هم اکنون ۹۰۰ فضای آموزشی در استان فرسوده است که تعدادی مدرسه و مابقی خوابگاه و فضای دیگر آموزشی هستندکه اگر هر ساله ۲۰ درصد آنها نوسازی شود، ظرف پنج سال آینده این فضاها نوسازی خواهند شد.
این مسئول تصریح کرد: در کل استان ۱۷۰ مدرسه کانکسی وجود داشت که در امتداد توسعه عدالت آموزشی ۹۰ مدرسه کانکسی جمع آوری و مدارس جدید تحویل داده شد.
بهاروند بیان کرد: ۸۰ مدرسه دیگر هم در دست اجرا بوده که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
وی اشاره کرد: تلاش می شود تا پایان امسال این مدارس بطور کامل جمع آوری و مدارس جدید جایگزین آنها شوند تا دانش آموزان این مناطق دسترسی لازم به فضاهای استاندارد داشته باشند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان تصریح کرد: ۶۵ مدرسه سنگی نیز در لرستان وجود دارد که برنامه ریزی شده تا سال آینده این مدارس برچیده شوند و فضاهای جدید آموزشی جایگزین آنها شود.
بهاروند با اشاره به اینکه ۲۵۰ پروژه مدرسه سازی در دست اجرا داریم، اظهار داشت: از این تعداد ۲۰۰ پروژه با همکاری و مشارکت خیران در دست ساخت بوده که ۱۷۰ پروژه در مناطق روستایی است.
بازسازی و نوسازی مدارس لرستان بهبود شرایط فیزیکی و فضاهای آموزشی را به همراه خواهد داشت و به دانش آموزان و معلمان این امکان را می دهد که بهترین امکانات آموزشی را نیز در اختیار داشته باشند.
سید سعید شاهرخی، استاندار لرستان نیز در این خصوص اظهار داشت: طرح ملی نهضت عدالت توسعه فضاهای آموزشی در شهریورماه گذشته توسط رییس جمهوری عنوان شد که هدف این طرح، ایجاد عدالت آموزشی و فراهم سازی فضای آموزشی استاندارد برای تمامی دانش آموزان در سراسر کشور است.
وی اضافه کرد: ما نیز در استان لرستان، متعهد شده ایم با اجرای این برنامه، شرایط تحصیلی بهتری را برای دانش آموزان فراهم نماییم.
استاندار لرستان درباب مدارس کانکسی و سنگی استان اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که اجرای طرح جایگزینی آنها شروع شده و با سرعت ادامه دارد. این مدارس باید تا پایان اسفند سال جاری بطور کامل ساماندهی شوند.
دانش آموزان لرستانی باید از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند
وی ادامه داد: ۷۰ مدرسه سنگی با ۹۵ کلاس درس در سطح لرستان شناسایی شده اند که نیازمند بازسازی هستند و برمبنای برنامه ریزی های انجام شده، این مدارس نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۴ نوسازی و استانداردسازی خواهند شد.
استاندار لرستان با اشاره به مدارس فرسوده استان اشاره کرد: در لرستان ۹۳۵ مدرسه نیازمند بازسازی و مقاوم سازی وجود دارد و براساس برنامه ریزی انجام شده هر سال ۲۰ درصد از این مدارس مقاوم سازی می شوند و این روند موجب خواهد شد حدود ۲۰۰ مدرسه در سال آینده در برنامه بازسازی قرار گیرند.
شاهرخی با اشاره به اینکه دانش آموزان لرستان، صرف نظر از محل سکونتشان، باید از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند، اظهار داشت: اجرای این برنامه ها قدمی مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی در لرستان خواهد بود و تمام دستگاه های اجرائی مرتبط باید بدون هیچ نوع تعلل در امتداد تحقق این اهداف تلاش کنند.
وجود مدارس سنگی و فرسوده در شأن شهرها و روستاهای کشور نیست
اهمیت و ضرورت توجه بیشتر و نوسازی مدارس فرسوده تا جایی است که رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز وجود مدارس سنگی و فرسوده را در شأن شهرها و روستاهای کشور نمی داند.
حمیدرضا خان محمدی مسیر توسعه هر کشور را از مدرسه دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم منطقه ای را آباد داشته باشیم ابتدا باید مدارس آن آباد باشد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این که برمبنای دستور رییس جمهوری توجه به مدارس فرسوده در اولویت دولت چهاردهم قرار گرفته است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم تمامی پروژه ها را طی مدت یک سال به پایان برسانیم.
وی با اشاره به اینکه ۱۹ درصد مدارس سطح کشور فرسوده بوده و نیازمند مقاوم سازی و بهسازی هستند، اظهار داشت: اگر در منطقه ای، یک فضای آموزشی وضعیت بحرانی دارد بایستی طبق ضوابطی که وجود دارد برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صورت گیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه اگر در منطقه ای، یک فضای آموزشی وضعیت بحرانی دارد بایستی طبق ضوابطی که وجود دارد برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صورت گیرد، اظهار داشت: در این صورت لازم است دانش آموزان جابه جا شده و در محیط های دیگری استقرار یابند تا نسبت به مقاوم سازی و بهسازی مدرسه اقدام نماییم.
وی خاصیت نهضت مدرسه سازی را مردمی بودن آن دانست و اضافه کرد: مهم ترین و راهبردی ترین موضوع نیز همین است که مردم در کنار دولت هستند.
این مسئول تصریح کرد: حذف مدارس کانکسی، مدارس سنگی و مدارس تخریبی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر و تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز و مدارس مربوط به طرح مولدسازی در اولویت دولت قرار دارند.
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، در بحث فرسودگی مدارس اگر توجه جدی و درخور به آن نشود می تواند موجب خسارات جانی و مالی و از دست رفتن انگیزه خردسالان و نوجوانان برای تحصیل شود.
منبع: مینی كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب