كانون دانش، صنعت و بازار برای صنایع چرم و طیور تاسیس شد

كانون دانش، صنعت و بازار برای صنایع چرم و طیور تاسیس شد

تاسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در دو حوزه مرغ و طیور و همین طور صنعت چرم طبیعی به تصویب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری باتوجه به گستردگی کارهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو حوزه صنعت چرم و مرغ و طیور، این نهاد درخواست ها برای تاسیس کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار را در این دو حوزه بررسی و تصویب کرد.
در نشست کمیسیون راهبری کانون ها که بهمین منظور، با حضور پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، محمد جواد پیش بین رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات، حاجی پور نماینده اتاق تجاری و جمعی دیگر از مسئولین صنفی و تولیدکنندگان برگزار شد، ابعاد مختلف این مساله مورد بررسی قرار گرفت.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا حالا شرکت های دانش بنیان بسیاری را ترغیب کرده است که در زمینه مرغ و طیور متمرکز شوند.
تولید محصول باکیفیت تر و بومی سازی نهاده ها و داروهای مورد استفاده در این بخش همچون حوزه های مورد علاقه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در این جلسه یکی از بنیادی ترین ماموریت های کانون ها را رسوخ فناوری به بخش و صنف در رابطه با آنها دانست و اضافه کرد: در بخش مرغ و طیور نیز پتانسیل قابل توجهی برای فعالیت استارتاپ ها و شرکت های فناور وجود دارد.
پیمان صالحی گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز زمینه های بسیاری خوبی برای فعالیت کانون ها به وجود آورده است.
وی اضافه کرد: برخی کانون ها توانسته اند که از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند، به نحوی که ما آنها را تا مرحله تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی همراهی کردیم.
صالحی اشاره کرد: در صورت تاسیس کانون های نوآوری یا عرضه طرح های کلان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد.
به گفته وی، نقطه قوت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در زمینه طیور و همین طور چرم نیز می تواند این مساله باشد که قبلاً معاونت در این خصوص برنامه های بسیاری را اجرائی کرده است و شرکت های قوی دانش بنیان در رشته دام و طیور درحال فعالیت هستند.
از آنجا که صنعت مرغ و طیور نیازمند حضور فعال شرکت های دانش بنیان و فناور است تا امنیت غذایی در این بخش تامین گردد، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مرغ و طیور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند، نقش هماهنگ کننده بین سیاستگذار و بخش خصوصی را ایفا کند.
همچنین دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در این جلسه باتوجه به اهمیت تاسیس زنجیره تولید و ارزش در هر یک صنایع کشور، اظهار داشت: شاید رسالت کانون در ارتباط با همین زنجیره ارزش مدلول پیدا کند.
محمدحسن عصاره اضافه کرد: موضوع امنیت غذایی در کشور مسئله حساسی است که باید به آن توجه ویژه نشان داده شود. کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مرغ و طیور هم بعنوان تشکلی نیمه خصوصی و دولتی می تواند نقشی کلیدی در این خصوص ایفا کند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری نیز در این جلسه با اشاره به برنامه های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار داشت: مرغ و طیور همچون اقلام مهم در سبد غذایی شهروندان است و تامین امنیت غذایی در این عرصه از همان ابتدا مورد تاکید معاونت بوده است.
مصطفی قانعی اضافه کرد: بنا بر این تاسیس کانون در این صنف، می تواند تلاش ها برای توسعه فناوری و ارتقای همکاری شرکت های دانش بنیان و این صنعت را شدت بخشد.

صنعت چرم و فناوری
مطابق آمارهای اعلامی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۳۹۸ میزان تولید چرم سبک و سنگین به ترتیب برابر با ۴۲ و ۸۲ و در مجموع ۱۲۴ میلیون فوت مربع بوده است.
بخش عمده ای از این تولید بصورت خام صادر می شود. دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با تاسیس کانون در این عرصه، شرکت های فناور، خلاق و دانش بنیان و همین طور استارتاپ ها را به این سمت هدایت کند.
تا زمانی که تعداد شرکت های فناور و فعالان نوآوری در زمینه چرم کشور افزایش نیابد، نمی توان انتظار داشت که صنعت چرم کشور از حیات سنتی عبور کند و وارد دوره فناورانه شود.
در حال حاضر سالانه حدود ۱۸ میلیون کشتار دام در کشور صورت می گیرد که منبع مناسبی برای تولید مصنوعات و محصولات چرمی دارای ارزش افزوده است.
مدیرعامل یک مجموعه بزرگ تولید چرم در این جلسه ابراز کرد که حالا، باتوجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم، فرصت بسیار خوبی برای شرکت های داخلی فراهم گشته است تا برند خودرا توسعه دهند و برای نخستین بار در شرکت ما تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.
بر این اساس مقرر شدتا ارتباط ویژه بین شرکت های فعال در زمینه اینترنت اشیاء و نانوفناوری و صنعت چرم کشور ایجاد شود و با تاسیس کانون هماهنگی صنعت، دانش و بازار صنعت چرم طبیعی موافقت شد.
در این جلسه همین طور موضوع تمدید مجوز سه ساله فعالیت کانون حمل و نقل ریلی شهری مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تایید شد.


1400/04/01
20:54:56
5.0 / 5
1168
تگهای خبر: استارتاپ , اینترنت , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر