در نشست مهافمپ اعلام شد؛

راه اندازی پلت فرم یکپارچه ملی

راه اندازی پلت فرم یکپارچه ملی

به گزارش مینی کامپیوتر، یک مقام مسئول در وزارت ارتباطات اظهار داشت: برای ایجاد ارزش افزوده ویژه پیام رسان های ایرانی در مقابل پیام رسان های خارجی راه اندازی مرکز انتقال پیام بین پیام رسان ها در دستور کار قرار گرفته است.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک (مهافمپ) با عنوان «یکپارچه سازی تبادل پیام بین پیام رسانها» شنبه شب با حضور مهدی انجیدنی مدیرعامل یکی از پیام رسان های بومی و مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار گردید.
انجیدنی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی در مورد ابعاد مختلف راه اندازی مرکز تبادل پیام بین پیام رسان های داخلی اظهار نمود:
از ۱۰ سال قبل اقتصاد پلتفرمی و دغدغه های اجتماعی در حوزه کنترل و توسعه پیام رسان ها سبب شد در اتحادیه اروپا اینترکانکشن بین پیام رسان ها توسعه یافت و بر مبنای قوانین تعیین شده هزینه اینترکانکشن با پیام رسان بزرگ تر بود.
وی هدف از این تصمیم اتحادیه اروپا را توسعه پیام رسان های محلی و مسائل پدافندی عنوان نمود و اضافه کرد: برای اینترکانکشن بین پلتفرمها دو روش وجود دارد که روش نخست به سبب این که در اختیار و انحصار شرکتهای بزرگ قرار دارد کاربردی نیست.
مدیرعامل یک پیام رسان بومی با اعلان اینکه روش دوم برای اینترکانکشن بین پلت فرم ها که کاربردی تر است، راه اندازی مرکز تبادل پیام بوده و اغلب کشورهای مختلف دنیا به این سمت رفته اند افزود: در این روش وابستگی به برند خاص وجود ندارد و از استانداردهای قوی تر تبادل پیام استفاده شده است و قابلیت مدیریت کنترل بیشتری وجود دارد.
وی در مورد دستاوردهای توسعه این سیستم و شیوه بیان نمود: پیرو سفرهایی که با هیأت وزارت ارتباطات به روسیه داشتیم یک سری پیشنهادات به پیام رسان های روسیه داده شد و آنها می خواستند که این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری کنند که شرکت اریکسون حاضر به فروش نشده بود و ما طرحی را عرضه دادیم و نمونه آنرا به وزارت ارتباطات ارسال کردیم که با استقبال دو پیام رسان روسی روبه رو شد.
انجیدنی با اعلان اینکه با یک روش ساده میتوان مرکز تبادل پیام راه اندازی نمود که فازهای توسعه هم برای آن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در نهایت کار با دو پیام رسان Ok و VK شروع شده و در مرحله آزمایشی با تعداد کاربر خاص آغاز به کار کرده ایم تا پیام رسان های روسیه بتوانند تاییدیه های لازم را از کشور خودشان دریافت نمایند.
وی با اعلان اینکه این زیرساخت در دنیا به شدت فراگیر خواهد شد و تا دو یا سه سال آینده از هر پیام رسانی به پیام رسان دیگر میتوان پیام صادر کرد، اضافه کرد: مرکز تبادل پیام بین چند پلت فرم یک مدل شبیه ستاره ای ارتباط را برقرار می کند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکت های تبادل پیام و… تشکیل می شود.
ارائه طرح راه اندازی مرکز انتقال پیام به وزارت ارتباطات
وی با اعلان اینکه در پیشنهادی که به وزارت ارتباطات عرضه شده ۵ فاز طراحی شده و ارسال پیام خصوصی و فایل در فاز اول به انجام می رسد، اظهار داشت: پیام رسان ها یک لایه اتصال در حوزه مخاطبان دارند و سرویس کانتکت سینک سنتر دراین زمینه پیشبینی شده و این سرویس بسیار کاربردی است و در داخل کشور بعنوان یک سرویس قابل استفاده خواهد بود.
وی بیان نمود: در این سیستم وقتی که پیام از یک پیام رسان به پیام رسان دیگر منتقل شد کاربر متوجه می شود که کدام مخاطب در دیگر پیام رسان ها فعال بوده است و تمام پیام ها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیام رسان جابه جا می شود و فایل ها و محتوای چند رسانه ای هم از راه یک واسط بین همه این پیام رسان ها قابل مدیریت است البته در پروژه روسیه از این روش کامل استفاده نشده است. کاربر فرستنده عضو هر پیام رسانی باشد فایل در پیام رسان مبدا ذخیره شده ولی در دیگر پیام رسان ها قابل استفاده می باشد.
انجیدنی تصریح کرد: در این خصوص پیشنهاد مطرح شده در اروپا اینست که در یک جایگاه مشترک فایل ها ذخیره سازی شده و با این کار صرفه جویی مهمی در میزان سرورهای ذخیره سازی به انجام می رسد.
وی افزود: یکی از چالش هایی که در کشور ما و دیگر نقاط وجود دارد که وقتی یک اتفاق می افتد کلیپ های ثابت بارها و بارها ارسال می شود و این در یک سیستم ذخیره سازی بارها به تعداد پیام رسان ها ذخیره شود ولی به دنبال این هستیم که در چنین شرایطی فایل در یک ابر ملی ذخیره سازی شده و با این روش در منابع کشور در حوزه استوریج صرفه جویی می شود.
تلاش برای ایجاد ارزش افزوده ویژه پیام رسان های ایرانی
در ادامه نشست مهافمپ مظفری مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد ساز و کارهای قانونی پیشبینی شده جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام اظهار نمود: با عنایت به دغدغه های موجود در کشور به جهت اینکه ساز و کاری ایجاد شود تا ارزش افزوده ای برای پیام رسان ها در مقابل پیام رسان های خارجی بوجود آمده و امکانی فراهم گردد که بتوان با بهره گیری از یک پیام رسان داخلی به دیگر پیام رسان ها پیام ارسال کرد این مورد در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان نمود: در رابطه با پیام رسان های داخلی ذهنیتی که وجود دارد اینست که نگاه ها و دغدغه های کنترلی حساسیت هایی را در جامعه فضای مجازی به دنبال دارد و همین مساله در اقبال به سمت پیام رسان های داخلی و اقتصاد آنها اثر منفی می گذارد. حال این که یک مرکز هم تبادل هم وجود داشته باشد در تقویت ذهنیت های منفی تاثیر دارد و سازمان فناوری اطلاعات تاکید دارد که ما فقط یک گذرگاه باشیم و هدف اصلی اتصال و تبادل پیام به صورت پوینت تو پوینت باشد.
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان نمود: نکته ای که وجود دارد اینست که جمعیت آماری فضای مجازی ما در میان چند پیام رسان فعال و بزرگ تر داخلی توزیع شده است و یکی از نگاه های ما در گذرگاه تبادل پیام عرضه خدمات یکپارچه دولت به این جامعه آماری در پیام رسان های مختلف است.
وی با اعلان اینکه دغدغه ما در فاز اول اینست که گذرگاهی برای تبادل پیام متنی، مولتی مدیا و… بین پیام رسان ها بوجود آمده و به کاربران تجمیع شده خدمات عرضه دهیم، اظهار داشت: دغدغه ای که شاید برای پیام رسان های داخلی وجود داشته باشد دغدغه رقابت بین پیام رسان هاست؛ البته در شرح خدمات جامع این پروژه ملی که درحال آماده سازی است دغدغه های پیام رسان ها، کاربران و حاکمیت را پاسخ داده ایم.
مظفری با اشاره به این که این سرویس زیرساختی است و قصد نداریم با عرضه این سرویس پیام رسان ها را در حوزه توسعه درگیر نماییم، افزود: فاز اول در ارتباط با تبادل پیام متنی و فایل است و در فاز اول Call in و Call out مد نظر نیست.
اهتمام جدی به حریم خصوصی و شهروندی
وی خاطرنشان کرد: تاکید ما در مورد باز بودن این مجموعه اینست که فایل ها در مبدا و مقصد ذخیره شوند و این که ما در مرکز داده پیام، ذخیره پیام داشته باشیم مد نظر ما نیست و این امر علل بسیاری دارد. یکی از نکات مهم حریم خصوصی و شهروندی است که ما نمی خواهیم این دغدغه ایجاد شود؛ وقتی سرویس جدید از جانب حاکمیت عرضه شود برخی سو برداشت ها باعث می شود که بهره برداری لازم را از دستاوردهای سرویس نتوانیم داشته باشیم.
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این که طراحی پروژه با بخش خصوصی بوده و راهبری و بهره بری آن با حاکمیت است، تصریح کرد: از تجربیات گذشته جهت استفاده از سرویسهای جدید استفاده می نماییم و نمی خواهیم وارد مباحثی شویم که شائبه داشته باشد با جدیت به این سمت خواهیم رفت که این مرکز به دنبال ذخیره داده نباشد.
وی با اعلان اینکه در این گذرگاه پیام می خواهیم ارتباط را بین پیام رسان های ناهمگون فراهم نماییم، تصریح کرد: هر مخاطب پیام رسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد ولی پس از مدتی مخاطبان پس از طریق اندازی این سیستم، پیام رسان خویش را انتخاب نموده و دیگر پیام رسان ها را حذف می کنند.
مظفری با اعلان اینکه برای اجرای این پروژه یک بازه زمانی ۶ ماهه در نظر گرفته شده است تصریح کرد: یکی از مهم ترین مزایای این سیستم عرضه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام سازی اطلاعات کانتکت ها برای ارتباط دوسویه مهیا شود میتوان بسیاری از خدمات را به این جامعه اماری در حوزه های مختلف ارائه نمود.
انجیدانی در ادامه این جلسه که به صورت مجازی پخش گردید، در مورد عدم استقبال پیام رسان ها از چنین مرکزی بیان نمود: مراکز تبادل داده بین پلت فرم ها ۸ سال است که در دنیا شروع به کار کرده و در ابتدای امر ژاپن، کره جنوبی و بعد به هلند و کانادا رسید.
مدیران برخی پیام رسان ها هنوز توجیه نشده اند
وی بیان نمود: برکات و ضرورت این پروژه برای برخی پیام رسان ها توجیه نشده است و می گویند اگر مشتری در محدوده بسته خودشان باشد کفایت می کند در حالیکه یک اکوسیستم زمانی کامل می شود که مشتری حق انتخاب های مختلف داشته باشد. اگر نسبت جمعیتی کشور را بر اساس ۴۰ میلیون نفری که می توانند از پیام رسان ها استفاده کرده، ۴۰ میلیون نفر در نظر بگیریم و هر پیام رسان ۳ تا ۱۰ میلیون کاربر فعال داشته باشد، از راه راه اندازی این سیستم می تواند با ۳۰ میلیون کاربر دیگر ارتباط داشته باشد.
مدیرعامل یک پیام رسان اظهار داشت: بنا بر اعلام اتحادیه اروپا از ارتباطات فراگیر بعنوان مشتریان سایه یاد شده است اگر پیام رسان های داخلی بدانند که این اقدام شانس بین المللی شدن، توسعه بازار و افزایش ارتباطات را فراهم می آورد اساسا از این رویه استقبال می کنند و به نظرم این اقدام گامی در راه بازکردن درب های پیام رسان های داخلی به روی کشورهای دیگر است.
وی با اشاره به برقراری ارتباط یک پیام رسان بومی با دو پیام رسان کشور روسیه اظهار داشت: این پیام رسان ۳.۵ میلیون کاربر داخلی و ۱۶۰ میلیون نفر کاربر روسی خواهد داشت و این دروازه بزرگ برای توسعه اکوسیستم و درآمدپیام رسان هاست و نباید دراین زمینه دید کوتاه مدت داشته باشد. آینده اکوسیستم و صنعت در جهان در گرو این مورد است همانطور که اینترکانکشن بین اپراتورهای موبایل امروز امری غیرقابل اجتناب محسوب می شود.
انجیدنی با اشاره به طرح عرضه شده دراین زمینه اظهار داشت: در ۵ فاز طرح اجرایی به وزارت ارتباطات ارسال شده و اجرای آن در طول ۶ ماه تحقق یافتنی است و اگر اقدامات اجرایی شروع شود می توانیم تجربه ارتباط فراگیر بین پیام رسان ها را داشته باشیم.
انجیدانی با اشاره به رویه پیام رسان های بزرگ دنیا بیان نمود: آنها به جای یک پیام رسان خیلی بزرگ به دنبال فدریشن های کوچک تر هستند، مثلا فیسبوک می خواهد شبکه خویش را به ۲۰۰ فدریشن تقسیم کند و آنها را تحت یک فدراتور هدایت کند. فیسبوک کیف پول جدیدی را فعال کرده و بخشی از اکوسیستم زندگی فیس بوک است و می خواهد در هر کشور یک فدریشن راه اندازی کرده و این کیف پول غیر از ارز خودش پول ملی آن کشور را هم پشتیبانی کند.
وی تصریح کرد: این مورد برای پیام رسان های ایرانی می تواند یک ایده خوب باشد که بتوانند وارد همکاری با کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی شده ضمن صادرات فناوری به کشورهای دیگر از ایجاد اکوسیستم های اقتصادی غیرمستقیم بهره مند شده و سودآوری داشته باشند.
ارائه خدمات دولت هوشمند بر بستر پیام رسان ها
مظفری در پاسخ به سوالی در مورد زمان به بهره برداری رسیدن طرح اظهار داشت: مقرر است این طرح از ۶ ماه دیگر خدمات دولت هوشمند و الکترونیک بر بستر پیام رسان ها را به مردم عرضه کند و تلاش خواهیم کرد که این پروژه به سرانجام برسد. امیدواریم که اتفاقات خوبی در ارتباط بین پیام رسان ها رقم خورده و البته گامهای دیگری برداشته شده و در آینده اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
رؤیای پلت فرم یکپارچه ملی محقق می شود
انجیدانی هم در انتها این نشست اظهار داشت: امیدواریم با تلاشهای سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه وزارت ارتباطات بتوانیم شاهد ارتباط یکپارچه بین پیام رسان های ایرانی باشیم و رؤیای پلت فرم یکپارچه ملی محقق شود و الان به تحقق این رؤیا بسیار نزدیک هستیم.

1401/07/18
12:07:08
5.0 / 5
347
تگهای خبر: استاندارد , پیام رسان , خدمات , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر