دبیر شورای نظارت بر صداوسیما در گزارش مینی كامپیوتر؛

اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام

اقدام خلاف شأن رسانه ملی در تبلیغ اینستاگرام

به گزارش مینی كامپیوتر دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اظهار داشت: تبلیغ پیام رسان های خارجی مانند اینستاگرام در رسانه ملی خلاف است و اساسا به مصلحت و در شان رسانه ملی نیست.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، اقدام رسانه ملی در هدایت بینندگان و مخاطبان برنامه های تلویزیونی به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتقادات خیلی از سوی کارشناسان، مسؤلان و اعضای مرکز ملی فضای مجازی همراه شده است. الان شاهد می باشیم که اغلب برنامه های مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت دارند و از زمان شروع برنامه از مخاطب می خواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام، نظرات و یا درخواست خویش را با عوامل تولید این برنامه در بین بگذارند. بدین جهت روز گذشته امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر از ارسال ابلاغیه ای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام اطلاع داد و خواهان فراهم شدن زمینه تبلیغ پیام رسان های بومی در رسانه ملی شد. محمد حسین صوفی دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهر، به این پرسش که سازمان صدا و سیما با چه توجیه و استدلال منطقی در حال تبلیغ پیام رسان های خارجی در برنامه های تلویزیونی است؟ و نقش شورای نظارت بر رسانه ملی چیست پاسخ داد. وی اظهار داشت: همانطور که مرکز ملی فضای مجازی هم اخیرا رسماً اعلام نموده است، از منظر ما هم تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر پیام رسان های غیربومی و غیر ایرانی در برنامه های رسانه ملی، مصلحت نیست و نباید صورت گیرد اما اینکه چرا این اقدام در رسانه ملی انجام می شود، باید از مدیران این سازمان پرسید. صوفی اضافه کرد: وظیفه شورای نظارت، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ضوابط در سازمان صدا و سیما است و یکی از مواردی که ما نظارت می نماییم همین است که آیا مقررات در حوزه معرفی و تبلیغ پیام رسان ها انجام می شود یا خیر. وی افزود: ضمن اینکه ما قبلاً هم سفارش کردیم که برای تقویت پیام رسان های داخلی و برطرف نمودن مجموع اشکالاتی که از معرفی پیام رسان های خارجی وجود دارد، رسانه ملی نباید پیام رسان های خارجی را معرفی نماید و ثانیاً برای تقویت پیام رسان های داخلی باید آنها را معرفی نماید. البته در عین حال حتما باید نهادهای مسئول نسبت به تقویت زیرساخت ها و برطرف نمودن اشکالات دسترسی آحاد مردم به پیام رسان های داخلی اقدام نمایند. دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که چرا این سفارش تابحال اجرایی نشده است؟ اشاره کرد: این را باید از مدیران صدا و سیما سوال کنید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقرراتی برای نظارت بر عملکرد برنامه های رسانه ملی وجود ندارد؟ اظهار داشت: حتما وجود دارد. برای مثال گرانفروشی و کم فروشی تخلف است و برای آن هم قانون و مقررات هم وجود دارد اما با این وجود شاهد انجام تخلف از جانب برخی هستیم. سازوکار در شورای نظارت هم وجود دارد. البته تفاوت شورای نظارت با دستگاه های دیگر این است که بسیاری از اقدامات این شورا برپایه دستورالعمل های داخلی رسانه ای نمی گردد و بیشتر در حد شورای نظارت و رسانه ملی و نهادهای بالادستی است. صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد این عملکرد به رسانه ملی تذکر داده اید؟ اظهار داشت: حتما تذکر داده شده است. البته ضرورتی به تذکر نیست. چون که همه چیز روشن است. یعنی خود مدیران و مقامات سازمان صدا و سیما هم می دانند که تبلیغ پیام رسان های خارجی خلاف است و اساساً به مصلحت و در شأن رسانه ملی نیست. وی اظهار داشت: یکی از رسالت ها و وظایف و مسئولیت های رسانه ملی تبلیغ و معرفی پیام رسان های داخلی و معرفی شبکه ملی اطلاعات است و مهمتر اینکه یکی از نقش ها و وظایف رسانه ملی مطالبه گری از نهادهای مسئول برای تقویت پیام رسان های داخلی و شبکه ملی اطلاعات است. ازاین رو زمانی که یکی از وظایف و نقش رسانه ملی، مطالبه گری است، دیگر پذیرفته نخواهد بود که خودش پیام رسان های خارجی را تبلیغ کند. دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما اضافه کرد: اینکه چه باید کرد را باید از مسؤلان امر و مدیران رسانه ملی بپرسید. ما از سال قبل مخالفت خویش را با این اقدام اعلام کردیم و همچنان هم نظر ما تغییر نکرده و شفاف و روشن است.


منبع:

1399/08/30
16:32:35
5.0 / 5
1363
تگهای خبر: اینستاگرام , پیام رسان , تولید , شبكه اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر