گزارش رفتار كاربران آنلاین در شب یلدای ۱۴۰۳؛
ایرانیان با یک دقیقه بیشتر در پلت فرم های آنلاین چه کردند؟
به گزارش مینی کامپیوتر، عموم کاربران تنها حدود 40 دقیقه بیش تر از شبهای قبلی شب زنده داری آنلاین داشتند، اما علیرغم این شب زنده داری، بامداد شنبه نسبت به هفته های پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند.
به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، عموم کاربران تنها حدود ۴۰ دقیقه بیش تر از شب های قبلی شب زنده داری آنلاین داشتند، اما با توجه به این شب زنده داری، بامداد شنبه نسبت به هفته های پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند. فروشگاه ها و سوپرمارکت های آنلاین نقطه ی اوج خودرا در بلک فرایدی داشتند و در ایام منتهی به یلدا، کم فروغ بودند. هم چنین کاربران در هفته ی یلدا بیش تر از روزهای گذشته از تاکسی های آنلاین استفاده کردند و بیش تر به فکر سفارش آنلاین غذا بودند. بطور کلی کسب وکارهای اینترنتی نیز همانند کسب وکارهای سنتی در این شب ها رونق بیش تری را تجربه کردند.
این داده ها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاه های آنلاین، تاکسی های اینترنتی، خدمات آنلاین سفارش غذا و سوپرمارکت های آنلاین است که ترافیک کاربران آنها از شبکه ی توزیع محتوای آروان عبور می کند.
موبایل یا کانون گرم خانواده؟
ترافیک کاربران آنلاین به صورت کلی در ماه آذر، چه در بازه ی بلک فرایدی و چه در شب یلدا تغییر چندانی نداشته و افزایش ترافیک ها به صورت نامحسوسی تنها در ساعات مشخصی مشاهده شده است. بطور مثال، اوج ترافیک آنلاین در رابطه با یلدا از یازده ونیم شب پنج شنبه تا نیمه شب جمعه بوده و تنها یک ساعت افت ترافیک معمول به تاخیر افتاده است. به این معنا که بطور معمول عموم کاربران تا ساعت ۲: ۵۰ دقیقه آنلاین هستند و بعد از آن به سبب ساعت خواب افت ترافیک را مشاهده می نماییم. اما در شب یلدا افت ترافیک را از ساعت سه ونیم بامدادان داشته ایم. به عبارتی دیگر می توان اظهار داشت که کاربران در شب یلدا چهل دقیقه بیش تر شب زنده داری آنلاین را رقم زده اند! هم چنین باتوجه به ترافیک شش ونیم بامداد یکم دی، و مقایسه ی آن با هفته ی قبلی می شود اظهار داشت که تغییر قابل ملاحظه ای در ساعت بیداری نداشته ایم؛ چونکه تنها در حد هفت دقیقه شب زنده داران یلدایی بیش تر خوابیده اند!
بلک فرایدی، ناجی فروشگاه ها و سوپرمارکت های آنلاین
در شب یلدا، فروشگاه های آنلاین ترافیک کم تری نسبت به اوایل آذر داشتند و نقطه ی اوج ترافیک این فروشگاه ها مربوط به نهم آذر و حراجی های پررونق بلک فرایدی است؛ یازده ترابایت، حدود چهار برابر میزان ترافیک میانگین ماه!
بعد از بلک فرایدی آن طور که داده ها نشان می دهد، خریدها انجام شده و ترافیک سایت ها و اپلیکیشن های فروشگاه های آنلاین گرفتار کاهش چشم گیری شده اند و در شب یلدا نیز به کم ترین میزان خود رسیده اند.
در رابطه با سفارش آنلاین از سوپرمارکت ها نیز همین مساله صدق می کند؛ در شب بلک فرایدی ترافیک به بیش ترین حد خود یعنی یک ونیم برابر میانگین ماه می رسد و تا انتهای ماه با یک شیب نزولی ترافیک کاهش پیدا می کند.
شب پر رونق تاکسی های اینترنتی و رستوران ها
درباره ی آمار تاکسی های اینترنتی نمی توان قضاوت شفافی کرد؛ همانطور که در نمودار نیز مشخص است فراز و فرود چندان چشم گیری دیده نمی شود و فقط در بعضی روزها کمی کاهش یا افزایش داشته اند. هرچند می توان گفت شب یلدا شب پررونقی برای تاکسی های اینترنتی بوده است؛ چونکه افزایش ترافیک ۱.۵ برابری را تجربه کرده اند.
سفارش های آنلاین غذا یک روند ثابت را در طول ماه حفظ کردند؛ در نمودار ترافیک برخی روزها بالا و پایین شده است که نسبت به میانگین، قابل توجه نیست. نقطه ی اوج ترافیک (۱.۲ برابر میانگین ماه) مربوط به پنج شنبه ۲۹ ام شب قبل از یلدا است. شاید بتوان گفت اقبال به سفارش آنلاین غذا در آخر هفته ی یلدایی بیش تر شده است.
پی نوشت: داده های موجود از ترکیب داده های ترافیکی چند کسب وکار مختلف در چند دسته بندی متنوع است که بمنظور تحلیل رفتار کاربران انجام شده است.
منبع: مینی كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب